VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Obce úřadům: obnovte trať do Laa

Znojmo - Stovka moravských a dolnorakouských obcí a měst chystá výzvu krajským a stáním úřadům obou zemí. Chtějí obnovu železničního spojení z Hevlína do Laa.

12.4.2009 9
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Karel Dvořák

Společnou iniciativu za modernizaci železniční trati z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína a obnovení úseku do Laa chystají z podnětu představitelů Znojma zástupci měst a obcí z jižní Moravy. Přidávají se i samosprávy z dolnorakouské strany hranice. Na příští úterý chystají společné jednání, ze kterého má vzejít výzva pro vyšší úřady České republiky a Rakouska, aby obnově trati napomohly.

„Návrh memoranda jihomoravských a dolnorakouských obcí připravila komise životního prostředí znojemské městské rady. Obdrželo jej třiasedmdesát obcí, ležících v blízkosti železnice, od Ivančic přes Moravský Krumlov, Miroslav, Hrušovany nad Jevišovkou, Hevlín až po Znojmo a na druhé straně Mikulov,“ informoval znojemský radní Jiří Kacetl.

O memorandum projevili zájem i zástupci dolnorakouského města Laa an der Thaya, kteří jej nyní šíří po dalších obcích v Dolním Rakousku.
„Náš názor na obnovu spojení se za ta léta, co o ně usilujeme, nezměnil. Tentokrát konečně nejde o iniciativu Hevlína a Laa, ale společný hlas obcí na obou stranách hranice. Věřím, že to bude mít náležitou odezvu,“ řekl starosta Hevlína Drahomír Nosek.

Zástupci obeslaných obcí budou o memorandu jednat v úterý dopoledne ve Znojmě. „Výsledkem bude společný apel a tlak na krajské a zemské úřady, ministerstva dopravy a drážní společnosti obou zemí. Jde nám o modernizaci a obnovení železničního spojení na trati z Hrušovan do dolnorakouské Lávy,“ dodal Kacetl.

Do poloviny roku má pak na memorandum navázat společné jednání všech zúčastněných a oslovených úřadů.

„Máme předběžně domluvenou účast zástupců ministerstva dopravy, ti pozvou své rakouské protějšky. Rakušané mají k dispozici také nová fakta o nákladní dopravě a studie možností rozvoje. Věřím, že se nám společně podaří přesvědčit zejména zástupce kraje, že obnova trati je jak reálná, tak potřebná,“ řekl znojemský radní.

Chystaná výzva reaguje na záměr kraje zrušit v příštím roce lokálku mezi Hrušovany a Hevlínem. Podle krajských radních hlavně kvůli tomu, že ji cestující příliš nevyužívají.

„Snad jen jeden spoj má tolik cestujících, aby to stálo za řeč. To byl hlavní důvod, proč linku dál nefinancovat,“ uvedl již dříve radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.

Za nerentabilní označil i obnovu trati do Laa. „Patrně zřídíme autobusovou linku, která by jezdila až do Laa. Obnova železnice by vyžadovala stamilióny. Tuto myšlenku jsme opustili,“ řekl radní.

Kacetlovi se plány kraje nelíbí. „Znojemsko má jednu z nejřidších železničních sítí v Česku. Generel dopravy Jihomoravského kraje počítá výhledově se zrušením osobní přepravy na úseku Miroslav-Hrušovany nad Jevišovkou, čímž by došlo k železničnímu odříznutí dvou největších měst Jihomoravského kraje Brna a Znojma,“ upozornil.

Poukázal na to, že trať byla historicky nejkratším železničním spojením Brna a Vídně. „Na moravské straně do ní dlouhá desetiletí nikdo neinvestoval, zatímco Rakušané již dokázali trať elektrifikovat až na hranici,“ připomněl Kacetl.

Iniciátoři memoranda poukazují na to, že na rakouské straně jsou podniky, které by obnovenou trať využily k přepravě nákladů.

„Přímo v Laa, i v okolí podél trati, jsou firmy, které chtějí vyvážet do Polska a Maďarska a obnovení trati by jim nabídlo nejkratší spojení,“ upozornil Nosek.

V modernizace a obnově propojení vidí možnost oživení cestovního ruchu v moravsko–rakouském příhraničí mezi Znojmem, Moravským Krumlovem a Mikulovem a odlehčení přetížené silniční dopravy.

Autor: Martin Moštěk

12.4.2009 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Zábava v plastové kouli? Lide v ní hrají fotbal nebo se promenádují po vodě

Přátelské utkání v hokeji? Spíš používejme termín přípravné. O nevraživost a bitky totiž není nouze ani v letošním létě. I hokejisté jihomoravských celků Komety Brno a Orlů Znojmo už při prověrkách na novou sezonu shodili rukavice.

Kometa a Orli se bijí i v přípravě: Nenecháme si všechno líbit, říkají

Na táboře se každoročně vracím do dětství, říká vedoucí skautského oddílu

Vyškov - Jednu košili nosí, i když ne dennodenně, už patnáct let. Přesně tak dlouho je Helena Dvořáková z Vyškova skautkou. Ke kroji, který si tehdy pořídila, se váže spousta jejích vzpomínek. „Abych se stala členkou Junáku, maminka na mě ušila boudu. Teď si život bez skautingu neumím představit,“ říká pětadvacetiletá vedoucí vyškovského dívčího oddílu Kasiopea, která se stará o sedmnáct jeho členek. Podesáté s nimi letos jako hlavní vedoucí vyrazila na tábor do Otaslavic.

Meruňkovice bude vzácná, kvůli mrazům

Jižní Morava – Loni jsem pálil z tří set litrů kvasu, letos nemám nic. Tak shrnul letošní sezonu pěstitel Josef Procházka z Hodonínska. „Pomrzla i jablka. To málo, co z úrody zbylo, nemá ani cenu sbírat,“ řekl.

Rosice zvládly s Tasovicemi úvody poločasů. Rozhodl "druhý Malata" Vítámvás

Rosice – Nového snajpra našly Rosice na kraji obrany. Dlouholetý kapitán a nejlepší střelec fotbalistů Slovanu Petr Malata musel na artroskopický zákrok s kolenem, nespíš vynechá celý podzim a premiérové domácí utkání nového ročníku divize D sledoval s berlemi pouze jako divák. Zatleskal po něm vítězství svých spoluhráčů 3:1 v regionálním derby nad Tasovicemi.

Do vinohradu nesmí ani noha. Zaráží hory

Jižní Morava – Na konci léta, když ve vinicích dozrávala réva, vinaři postavili horu v podobě hodové máje. To znamenalo, že do vinic nesmí nikdo vstoupit. „Hlídali je takzvaní hotaři, kteří byli ozbrojení a zloděje hroznů mohli zastřelit,“ popisuje folkloristka Markéta Lukešová tradici zarážení hory. Jen těhotné ženy si směly utrhnout střapeček.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení