Léta vyjednávání o pozemcích na trase obchvatu Lechovic spějí do konce. Všichni zúčastnění se shodují na tom, že zbývá naplnit dohody o směně pozemků pro koňskou farmu. Její majitel s nimi v pátek předběžně souhlasil.

Pokud vše dopadne dobře, pustí se stavbaři do díla v druhé polovině roku.

„Od doby, co jsem byl před třemi lety konečně poprvé osloven, jsem sám pro dohodu udělal spoustu práce. Teď je vše na druhé straně. Jak budou jednání pokračovat, nechci předjímat,“ řekl majitel farmy Jaroslav Kroutilík.

Dodal, že jen chce mít možnost dál podnikat. „Vše mohlo být hotovo už před třemi lety,“ dodal.

Zástupci ředitelství silnic a dálnic se při pátečním jednání s právníky farmáře Kroutilíka přeběžně dohodli. „Domlouvali jsme přípravu směny pozemků s Pozemkovým fondem a právníky pana Kroutilíka. Ti připraví příslušné žádosti na fond. Vyřízení zabere několik měsíců,“ odhadoval ředitel brněnské správy ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp.

Do půl roku

Pokud vše půjde hladce, může stavba začít v druhé polovině roku. „Jakmile budou vyřízeny pozemky, můžeme začít zhruba do měsíce stavět,“ dodal ředitel.

Někteří podnikatelé v obci plán obchvatu již v minulosti kritizovali a považovali ho za neužitečný. „Navržená trasa jde zbytečnou oklikou a silnice je navržena jako dvouproudá. To nebude žádné řešení,“ souhlasil s kritiky Kroutilík.

Podle starosty Lechovic naopak obchvat místním lidem uleví. „Dnes není možné přejít přes přechod. Obcí projíždí deset nebo dvanáct tisíc aut denně. Kamiony jezdí obcí osmdesátkou, i rychleji. Obchvat přinese tolik potřebný klid,“ uvedl starosta Josef Juráček.

Pověst Lechovic jako jednoho z nejnebezpečnějších úseků silnic na Znojemsku, Kroutilík zpochybňuje. „Vždycky se mluví o tom, že zabíjela lechovická silnice. Přitom jde ale o dva úseky nad obcí a oleksovickou a mackovickou křižovatku,“ poznamenal farmář.

Již před časem potvrdil starosta Juráček, že dohody o pozemcích jsou připraveny. „Všechny písemně podané požadavky pana Kroutilíka jsou naplněny, dohody mezi obcí, pozemkovým fondem a ředitelstvím silnic jsou na stole,“ dodal starosta.

Práce zahájeny

Přípravné práce začaly už vloni. „Hotová je přeložka středotlakého vedení plynu, zbývá ji napojit. Začaly také práce na vyčištění budoucího staveniště. Zahájení stavby nebude snad už nic bránit,“ shrnul starosta Juráček.