VYBRAT REGION
Zavřít mapu

OBRAZEM: Podívejte se, jak postupně mizí most přes Dyji

Znojmo (VIDEOKOLÁŽ, FOTOGALERIE) - Železniční most, spojující donedávna Znojmo s Šatovem přes řeku Dyji, je definitivně pryč z kamenných pilířů. Specializovaná firma chce poslední ocelová pole demontovat do konce tohoto roku.

25.11.2008
SDÍLEJ:

Železniční most je pryč z pilířůFoto: DENÍK/Archiv

„Pokud se rapidně nezhorší počasí, nebo se nevyskytne jiný problém, měli bychom to stihnout. Po Novém roce začneme nad údolí Dyje nasunovat most nový,“ uvedl stavbyvedoucí Antonín Směták.

Sedm set padesát tun těžký a dvě stě dvacet metrů dlouhý most posunovaly hydraulické válce tlakem sto pětapadesát atmosfér.

Takzvaný šatovský most postavila na sklonku šedesátých let devatenáctého století společnost Severozápadní dráhy na nově budované trati spojující Vídeň s Jihlavou a Mladou Boleslaví. „Rozevírající se údolí řeky Dyje mezi Kraví horou a Znojmem se stalo pro projektanty nové dráhy velkou výzvou. Výsledkem bylo přemostění v podobě železné mřížové nýtované konstrukce, ukotvené ve dvou krajních pilířích v náspech na svazích údolí a podepřené třemi impozantními kamennými sloupy ze dna údolí. Stavební kámen byl získán v kamenolomu ve Vlčí rokli za Hradištěm. První vlak s cestujícími přejel po 220 metrů dlouhém a 48 metrů vysokém mostě dne 1. listopadu 1871. Ve své době představoval viadukt naprostou senzaci. Cestujícím přijíždějícím po mostu od Vídně se naskytl úžasný pohled na staré Znojmo. V období 1871–1914 zažil most a celá Severozápadní dráha éru největšího rozmachu. Denně tudy projelo zhruba čtyřicet vlakových souprav, mezi nimiž byly i rychlíkové spoje z Vídně do Berlína a zpět,“ uvedl znojemský historik Jiří Kacetl.

Od roku 1992 vlaky jezdily po montovaném provizoriu. Protože konstrukce přešla do majetku soukromé společnosti, dráhy za ni dokonce několik let platily nájem. Vlaky po ní mohly jezdit maximálně třicetikilometrovou rychlostí. Na novém mostě mohou po zahájení provozu koncem příštího roku vlaky jezdit osmdesátkou. Oprava elektrifikace celé desetikilometrové trati, výměna mostu a generální oprava znojemského nádraží bude celkově stát jednu miliardu a dvě stě třicet milionů korun. „Je to v současné době největší investice do modernizace regionálních železničních tratí,“ konstatoval Pavel Vachůt ze Správy železniční dopravní cesty.

Autor: Daniel Smola

25.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
14

Ptačí chřipka: lidé dostávají peníze za utracené slepice

Festival Překročme řeku. Ilustrační foto.

Rock Heart rozduní Krumlov. Festival s neckyádou oživí nábřeží Svitavy

Znojmo se pokusí o první výhru. Růska štvala rýže

Znojmo – Matný výkon svých spoluhráčů sledoval minulý víkend v dusnu až z dalekého Japonska, ale nyní už je opět připravený jim pomáhat. Znojemský útočník Antonín Růsek se v týdnu opět připojil k týmu a vyhlíží čtvrté kolo Fotbalové národní ligy. V něm se v pátek na domácím hřišti Jihomoravané pokusí od půl osmé večer o první vítězství v sezoně proti Frýdku-Místku.

Senior taxi míří do Hodonína. Od začátku září

Jižní Morava - Od prvního září si hodonínští důchodci vyřídí své záležitosti ve městě pohodlněji. Vedení radnice zavede službu Senior taxi, která spočívá v dopravě obyvatel města starších pětašedesáti let nebo držitelů průkazu ZTP na předem určená místa.

První burčák už je v prodeji. Někteří prodejci plánují zdražení

Jižní Morava - U Valtic, u kempu Apollo mezi Lednicí a Břeclaví a u novomlýnských nádrží na silnici I/52. Na třech místech na Břeclavsku už prodává vinař Miloslav Machuča z Valtic burčák. Jako jeden z prvních na jihu Moravy. „Se sklizní jsem letos maximálně spokojený. Oproti minulému roku je hroznů víc. Máme vinohrady u Úval. Tam mrazy zasáhly vinice jen minimálně,“ řekl Machuča.

Znojmo přezkoumá autobusové linky. Vyhodnotíme i efektivitu, řekl starosta

Znojmo – Raději připravení než překvapení chtějí být znojemští radní, pokud jde o zajištění městské autobusové dopravy. Rok poté, co vleklé vyjednávání mezi odbory a dopravcem málem skončilo stávkou proto radní rozhodli, že začnou s několikaletým předstihem sbírat podklady pro budoucí výběrové řízení.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení