Jak si ceníte vyznamenání Za zásluhy o bezpečnost?

Je to poděkování za práci a ocenění celého kolektivu naší dopravní policie, který shodou náhod vedu.

Jak dlouho nosíte policejní uniformu?

Služební přísahu jsem podepsal v roce 1988. Nejprve jsem ale studoval, do praxe jsem přišel až v době, kdy vše šlo podle nového. Do čtyřiadevadesátého jsem sloužil u Pohraniční policie, dva roky jsem působil na správním, na zbraních a u občanských průkazů. Od šestadevadesátého roku, tedy již třináct let, jsem u dopravní policie. Vedoucím dopravky jsem shodou náhod, přešel jsem ta tuto pozici z jiné vedoucí funkce.

Co se změnilo za dobu vašeho působení u dopravní policie?

Zásadní změny spočívají v tom, že policie přestala vést registr řidičů a evidenci motorových vozidel. Na druhou stranu přibylo aut na silnicích a tedy i problémů s tím spojených. Na razantní nárůst motorových vozidel na našich silnicích reagujeme změnou výkonu služby, měníme taktiku.

Jak jstemedaili Za zásluhy o bezpečnost získal?

Z každého kraje v rámci oslav vzniku dopravní služby, dnes dopravní policie, byli vybráni nejdéle sloužící policisté, kteří pak byli oceněni. Vedení policie potom vybralo jednoho z kraje na základě služebního posudku.

Jak dodržuje první muž dopravní policie na Znojemsku předpisy?

Nevědomě, například při jízdě z kopce snad někdy mírně překročím rychlost, ale neměl jsem problémy, že by mě někdy někde s radarem změřili. Asi dvakrát jsem musel jet rychleji ve službě, ale snažím se rychlost pokud možno dodržovat. Navíc jsem byl jedním z prvních policistů, který se poutal i ve služebním autě. Začalo to v podstatě kvůli dětem. Řekly mi: když se musíme poutat my, tatínku, tak chceme, aby se ani tobě nic nestalo. Dnes mám pásy už vžité. Sednu za volant a než se roztočí kola, jsem připoutaný.

Co byste chtěl u dopravní policie změnit?

Naše přání a cíl je především usměrnit dopravu tak, aby byla plynulejší. V tomto směru je samozřejmě velmi žádoucí existence obchvatu či páteřní komunikace, jakéhosi městského okruhu. Obchvat Znojma je totiž v podstatě páteřní komunikací. Jestli za ním budou Kuchařovice či Přímětice, to nemá podstatný vliv. Jde totiž především o to, aby se páteřní silnicí ulehčilo Znojmu a aby lidé, kteří jen projíždějí, mohli využít jinou cestu. Za dopravní polici mohu říci, že jsme se vždy snažili, aby tyto věci šly co nejrychleji a nejlépe. Totéž platí o plánovaných změnách na silnici I/53. Bohužel, tady se naše snahy zatím míjí účinkem.

Jaké máte zkušenosti z českými řidiči?

Český člověk si myslí, že má jen práva, ale zapomíná na povinnosti. To je problém nejen v dopravě ale v dodržování právních předpisů obecně. Bohužel stále přibývá těch, kteří způsobem jízdy ohrožují své okolí.

Objevují se kritické hlasy na hlídání přechodů pro chodce ve Znojmě. Nezvyknou si děti na to, že je hlídá policista a když budou na přechodu jinde, nezapomenou se rozhlédnout?

Jde nám především o to, naučit lidi, jak se na přechodu, ale také před ním, mají chovat. Symbolický dohled asi není to nejlepší, to uznávám. Rozhodně nevidíme cestu zlepšení stavu způsobem hlídá nás policista, můžeme jít, to ne. Jde nám o výchovu, o to, aby lidé věděli, kdo a kdy má přednost a aby vnímali i okolí. Jde o výchovu k vzájemné toleranci a obezřetnosti. Akce na přechodech bude rozhodně pokračovat. Je o bezpečnosti na přechodech a není důvod od ní ustupovat. Nechci nic zakřiknout, ale zraněných na přechodech díky naší přítomnosti či přestupků včetně třeba předjíždění na zebrách ubylo. Jen samotná přítomnost policisty účastníky silničního provozu citelně zklidňuje.