Plnicí linky se v devětaosmdesáti tuzemských vinařstvích mohou rozeběhnout naplno. A na láhve s mladým vínem tam smí etiketovačky nalepit vinětu se symbolem Svatomartinského vína. O tom, které vzorky se letos mohou pyšnit názvem Svatomartinské 2009, rozhodla v pátek nezávislá degustační komise ve Valticích.

Letos se stylizovaná postavička svatého Martina na koni objeví na dvě stě jedenácti vínech českých a moravských vinařství. Už nyní je navíc potvrzeno, že na tuzemský trh půjde přesně 926 tisíc lahví. Vloni to bylo osm set tisíc.

„Letos se nám přihlásilo sedmadevadesát vinařských firem, které dodaly k ohodnocení přes dvě stě padesát vzorků vín. Na základě senzorického posouzení může jít letos na trh dvě stě jedenáct Svatomartinských vín od devětaosmdesáti vinařských firem,“ shrnul Marek Babisz, hlavní sommelier Národního vinařského centra, které hodnocení Svatomartinských vín zajišťuje.

Mezi odrůdami je nejvíce zastoupeno Svatovavřinecké s dvaasedmdesáti vzorky, následuje Müller Thurgau a Modrý Portugal. Spotřebitelé najdou od jedenáctého listopadu, kdy se Svatomartinská vína slavnostně otevírají, pětaosmdesát bílých, šestasedmdesát červených a padesát růžových svatomartinských vín,“ doplnil ředitel Národního vinařského centra Pavel Krška.

Pouhých pět Svatomartinských vín bude pocházet ze Znojemska. Speciální etiketu nalepí Jaroslav Tichý z Rybníků u Moravského Krumlova na svůj Müller Thurgau, Vinařství Líbal z Horních Dunajovic na Svatovavřinecké a Znovín Znojmo na Müller Thurgau a růžové i červené Svatovavřinecké. „Pro Znojemsko je to škoda. Na vlně popularity Svatomartinských vín se mohlo svézt více místních vinařů. My letos naplníme asi sedmdesát tisíc lahví s mladým vínem a předpokládáme, že všechno prodáme,“ uvedl ředitel Znovínu Pavel Vajčner.

Vinaři první mladá vína letošního ročníku popisují jako svěží a ovocitá, která sice zrála pouhých několik týdnů, ale za tuto dobu už stačila získat svůj osobitý charakter.

Poprvé letos vyrobí Svatomartinské ve Vinařství Líbal. „Chceme to vyzkoušet, naplníme šest set šedesát lahví. Mladé Svatovavřinecké má výraznou tmavou barvu, odbouranou kyselinu a jemnou chuť s ovocnými, švestkovými tóny,“ popsal sklepmistr Marek Líbal.

První zátky z lahví nového Svatomartinského vyndají vinaři jako každý rok na Martina na slavnostních akcích ve vinotékách a restauracích po celé zemi. Znovín pořádá hned tři prezentace. „Svatomartinské otevřeme jedenáctého listopadu v Praze v hotelu Ambassador a na lodi Čechie a v Ostravě v hotelu Atom,“ uvedl Vajčner.

Na trh se ale chystají i další mladá vína, která ovšem neponesou název Svatomartinské. Řada vinařů totiž nehodlá platit poplatky za užívání značky a raději vymyslela originální názvy. Na Znojemsku to jsou Veselé víno, Mladý Lahofer, Waldberg Noveau či Svatováclavský sběr.