Rozumět česky i německy, a používat základní výrazy v obou jazycích současně, by mohly i čtyřleté děti díky novému projektu dvojjazyčné školky.
Ta má vzniknout ve Znojmě či blízkém okolí. Zkušení pedagogové z Čech a Rakouska zde mají učit rakouské i české předškoláky základům mateřského jazyka zemí z obou stran hranice.

S nápadem vybudovat dvojjazyčnou mateřskou školku přišla Věra Svobodová ze Znojma. „Mám dvě malé děti a vím, že právě v průběhu prvních tří let od narození se dítě naučí několik tisíc slov a osvojí si schopnost utvořit a pochopit komplexní věty,“ přiblížila vznik myšlenky Svobodová.
Dodává, že dítě se naučí ovládat zvukový systém svého rodného jazyka, a to ještě dříve, než se naučí například zavázat tkaničku.

„Proč tedy nevyužít schopnosti dětí si osvojit jak mateřský, tak cizí jazyk. Náš příhraniční region se pro tento projekt přímo nabízí,“ doplnila Svobodová.
Autorka projektu se svými spolupracovníky nyní zjišťuje, jestli by rodiče předškoláků jak v Rakousku, tak na Znojemsku, měli o takovou školku zájem.
„Spolu s několika desítkami rodičů jsme oslovili radnici v Retzu i ve Znojmě. Představitelé obou měst vyslovili nášemu projektu podporu,“ řekla Svobodová.

Mladá žena také hledá vhodné místo, kde by školka mohla vzniknout. „Měla by být ve Znojmě, ideálně v centru. Zjistili jsme totiž, že pro rakouské rodiče není problém vozit děti mikrobusem k nám do Znojma. Jsou na svážení dětí do školek zvyklí,“ nastínila Svobodová.

Vedení města projekt vítá. „Myšlenku dvojjazyčné školky podporujeme. Protože však jde o soukromou aktivitu, spolupracujeme jen okrajově. Třeba tak, že hledáme pro takovou školku vhodný objekt,“ uvedl místostarosta Znojma Marian Keremidský.

Upozorňuje, že najít ve Znojmě vhodnou budovu bude obtížné. „Spíš hledáme variantu umístění mimo město, někam na jižní okraj směrem k hranici s Rakouskem,“ doplnil Keremidský. Řada rodičů doposud využívala podobné nabídky výuky cizího jazyka například v Rodinném centru Maceška.

„Když bylo synovi pět let, chodili jsme do Macešky, kde se učily základy angličtiny. Teď je ve třetí třídě a je vidět, že mu angličtina jde podstatně lépe, když si vzpomene na slova, která se tehdy naučil,“ řekla Olga Chaloupková. Nápad otevřít dvojjazyčnou školku se jí líbí.

„Děti jsou v tomto věku velmi vstřícné a dokáží pojmout spoustu informací. Osobně bych spíše upřednostnila angličtinu, ale řada rodičů bude jistě chtít, aby dítě umělo také německy,“ dodala Chaloupková.
Školka by měla mít dvě třídy po patnácti dětech.

„Děti z Rakouska by učil zkušený český pedagog, českým dětem bude k dispozici rodilý Rakušan,“ doplnila Svobodová. Na vybudování školky by provozovatelé chtěli získat dotace z Operačního programu přeshraniční spolupráce.