„Znojmo má dobré vlakové spojení s Vídní, i když jsme nyní přišli o první ranní a poslední večerní vlak. Stále však chybí konkurenceschopné vnitrostátní spojení. Proto navrhujeme využít v první řadě trať na Jihlavu. Za ideální považujeme prodloužení rychlíků Pardubice – Jihlava až do Znojma,“ uvedl Jiří Kacetl, místopředseda Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě.

Podnět již prostudovali členové dopravní komise znojemské městské rady. „Spolek spolu s návrhem předložil i studijní práci jednoho ze svých členů. Prodloužený rychlík by cestujícím jednak umožnil snazší cestu do východních Čech, kterou jim nyní autobusy nenabízí, a hlavně by nabídl i dobré spojení do Prahy. Komise proto námět jednomyslně schválila a postoupila městské radě k projednání,“ potvrdil předseda komise Luboš Pokorný.

Stejné téma bylo na stole při nedávné návštěvě znojemského starosty Zbyška Kaššaie u jeho vídeňského protějšku Michaela Häupela.
„Diskutovali jsme o záležitostech, ve kterých bychom si mohli být vzájemně užiteční. Mluvili jsme například o posílení železniční dopravy mezi Vídní, Znojmem, Jihlavou a Prahou. Pana starostu například velmi potěšilo, když jsem mu řekl, že mnoho studentů ze Znojma uvažuje o pokračování studia právě ve Vídni,“ sdělil starosta Kaššai.

Studenti do Vídně

Právě studenty nebo lidi, kteří si například ve Vídni najdou práci, bude mrzet, že dráhy nedávno zrušily jeden pár vlaků mezi oběma městy. „Důvodem pro zrušení spojů bylo hledání úspor českými i rakouskými drahami. První ranní spoj využívalo jen velmi málo cestujících. Posledním podvečerním spojem sice jezdilo více lidí, ale vlaky musí být spárované, proto jsme nakonec rozhodli o tomto řešení,“ vysvětlil ředitel krajského centra osobní dopravy Českých drah Pavel Karšulín.

Naznačil přitom, že zrušení spojů nemusí být definitivní. „Záleží na zájmu cestujících, který může narůst například s nadcházejícím uvolněním rakouského trhu práce. Budeme si předávat informace s představiteli Znojma, Jihomoravského kraje i společností koordinujících veřejnou dopravu na obou stranách hranice a sbírat podněty pro případné obnovení spojů,“ dodal Karšulín.

Mezi Znojmem a Vídní nyní denně jezdí pět párů přímých vlaků v dvouhodinovém taktu. První vyjíždí ze Znojma sedm minut před sedmou hodinou ráno, poslední vyjíždí z centra Vídně kolem páté hodiny. Vůbec první elektrický vlak z Vídně do Znojma přijel po nově opravené a elektrifikované trati dvanáctého listopadu 2009.

Trať do Šatova

Rekonstrukce trati ze Znojma do Šatova a Retzu byla jednou z největších investic na Znojemsku, přišla na miliardu a dvě stě milionů korun. Sdružení firem opravilo znojemské nádraží, vyměnilo konstrukci železničního mostu přes Dyji a rekonstruovalo a elektrifikovalo trať ze Znojma do Šatova. Práce trvaly osmnáct měsíců. Téměř devět set padesát milionů korun získal investor z evropských fondů.
S Prahou ani Brnem ale v současné době nemá Znojmo použitelné vlakové spojení.