Vlastimil Mrva a Zbyšek Dřevojan. Dva nesmiřitelní protivníci na mediálním poli a šéfové konkurenčních regionálních znojemských týdeníků teď mají jedno společné. Autora, který jim píše milé rozhovory se starostou města Znojma Petrem Nezvedou. Podepisuje se zkratkou PaK, která skrývá Pavla Kovaříka ze soukromé agentury, jenž starostovi a jeho ODS radí při volbách.

Rozhovory se starostou začínají přívětivými otázkami. Ve Znojemském týdnu se autor nejprve ptá, po kom jsou starostovi synové takoví draci, ve Znojemském týdnu zase dává velký prostor starostově zálibě v lovu ryb či v grilování. V obou týdenících pak nechává prvního muže znojemské radnice dosyta vymluvit o úspěších současného vedení města či o plánech občanských demokratů pro podzimní komunální volby.

Bez velkých témat

Ani slůvkem se nezmiňuje o kontroverzních tématech pomalu končícího volebního období, jakými byly třeba zamýšlený prodej městských bytů, prodej areálu Malá Louka, podivné odvolání vedoucí majetkového odboru Renaty Horákové či o zadržení důchodce Františka Procházky před jednáním zastupitelstva, na kterém chtěl zastupitelům předat kritický otevřený dopis.

„Rozhovor jsme dostali hotový. Kdyby nám podobný poslala jiná politická strana, tak jej také zveřejním. Nemám s tím problém. Samozřejmě bych si pohlídal, zda tam nejde o nějaké osobní napadání, které by mohlo být v rozporu třeba s tiskovým zákonem. Možnost otisknout sloupky jsem lídrům politických stran dával již několikrát. Nikdo se ale neozval, ostatní strany žádnou aktivitu v tomto směru nevyvíjí,“ řekl šéfredaktor Znojemska Vlastimil Mrva.

Ten nemá pocit, že v současné chvíli protěžuje jednu politickou stranu, tedy starostovu ODS, oproti ostatním. „Ten optický klam může nastat, ale to vzhledem k tomu, že znojemská ODS má aktivní lidi, kteří podobné texty produkují. Před časem přišel článek od Augustina Formana, který kandidoval za komunisty. Text měl hlavu a patu, tak jsme jej publikovali. Kdyby chtěl pod svůj text zkratku, místo jména, tak bych mu ji tam taky dal. Jinak se neozval nikdo,“ dodal Mrva.

Peníze médiím
Částky, které město Znojmo zaplatilo za poslední 4 roky regionálním médiím za propagaci akcí (vinobraní, advent, Dny partnerských měst, kulturní léto…):

2010 – 750.000,- Kč
Blaník: 390.000 Kč
Znojemský týden: 180.000 Kč
Znojemsko: 180.000 Kč
2009 –721.000,- Kč
Blaník: 390.000 Kč
Znojemský týden: 100.000 Kč
Znojemsko: 230.000 Kč
2008 – 850.000Kč
Blaník – 390.000 Kč
Znojemsko – 280.000 Kč
Znojemský týden – 180.000 Kč
2007 – 650.000 Kč
Blaník – 200.000 Kč
Znojemsko - 250.000 Kč
Znojemský týden – 150.000 Kč

Zcela jednoznačně pak odmítl, že otištění rozhovoru s lídrem jakékoliv politické strany musí jít ruku v ruce s objednávkou inzerce v daných novinách. „To rozhodně ne,“ uvedl šéfredaktor týdeníku.

Jeho konkurent ze Znojemského týdne se na jasné otázky týkající se serióznosti otištění PR textu jako redakčního, možnosti zveřejnění obdobných rozhovorů i s ostatními lídry politických stran či možné závislosti délky rozhovoru na zaplacené inzerci odmítl vyjádřit.
„Nemám nejmenší důvod komunikovat s člověkem, který má k serióznosti tak daleko jako já na Měsíc. Přeji vám hodně úspěchů v cizím žoldu,“ reagoval na mailem zaslané otázky Dřevojan.

Podle autora rozhovorů, Pavla Kovaříka, vznikly texty jako pokračování obdobných článků před loňskými prázdninami.

„Nejde o prvoplánové předvolební PR, spíše šlo o navázání tradice ze začátku prázdnin. Do otázek se ale letos logicky promítla i předvolební témata. Nebudu se ale tvářit, že jsem nechtěl, aby to vyznělo pozitivně,“ řekl Kovařík, jehož agentura radí znojemské ODS při volebních kampaních a zpracovávala i studie pro město Znojmo.

Problém etiky

Prosadit takzvaný PR text do novin jako běžný redakční článek je přitom přáním každé reklamní agentury, firmy či politické strany. Takový text totiž působí daleko věrohodněji, než článek viditelně označený jako zaplacený.

Podle Rudolfa Burgra z katedry mediálních studií a žurnalistiky brněnské Masarykovy univerzity jde především o etický problém.

„Pokud se text tváří jako redakční, ale je dodaný člověkem, nebo agenturou, která pro město či dokonce konkrétní stranu pracuje, pak je to etický problém vedení novin. Je to špatně, ale zvláště před volbami se to často děje. Nejde ale o prohřešek proti tiskovému zákonu. Ten by se stal, pokud by šlo o zaplacený PR text a ten by takto nebyl označený,“ řekl Burgr.