Silnice ze Znojma do Pohořeli bude širší, prozatím dvouproudá a budou na ní čtyři mimoúrovňové křižovatky. To je výsledek dohody zástupců kraje, měst a stavitelů silnic, která má usnadnit přípravy dlouho očekávané a ještě déle odkládané opravy klíčové silnice v regionu.

„Úterní jednání přineslo několik zásadních výsledků. Pro region je patrně nejdůležitější to, že na silnici budou tři nebo čtyři mimoúrovňové křižovatky. Důležitá je také shoda na dvouproudé variantě s výhledem na tříproud v momentě, kdy to umožní české normy,“ uvedl znojemský starosta Petr Nezveda.

Za významné označil i to, že začnou přípravné práce i na projekci rekonstrukce silnice k Hatím. Zvolená varianta je podle jeho mínění vhodná. „Oproti dosavadním plánům jsou hlavní změnou jen křižovatky. I díky nim bude širší silnice s vyrovnanými výškovými poměry komfortní a umožní po celé trase devadesátikilometrovou rychlost,“ dodal znojemský starosta.

Nadějně vidí situaci i starosta Miroslavi Augustin Forman. „Je schválená velkorysejší varianta, jsou smělé plány na brzkou přípravu územního řízení,“ uvedl Forman.

Připomněl, že krajské zastupitelstvo má na svém posledním zasedání v končícím volebním období schvalovat příslušný koncepční dokument. „Situace vypadá poměrně nadějně. Pokud nepůjde jen o předvolební rétoriku, je velká šance pohnout se vpřed, “ řekl Forman.
Projektanti nyní budou pro brněnskou správu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zpracovávat zejména dokumentaci pro první úsek silnice I/53 ze Znojma do Lechovic.

„Dokumentaci můžeme zadávat postupně. Nejdřív chceme mít odsouhlasenou celkovou podobu trasy. Jednáme s krajem a obcemi, jichž se to týká,“ uvedla Věra Hoderová z brněnské správy ŘSD.

Jak vysvětlila, návrh na mimoúrovňové křižovatky u Miroslavi a na ostatních citlivých místech souvisí s dalšími úpravami silnice.

„Silnici je na některých místech nutné zejména výškově vyrovnat, aby odpovídala normám. V té souvislosti jsme našli místa, kde úprava vyžaduje poměrně velké zemní práce a jako varianta řešení se nabízí právě mimoúrovňové křižovatky,“ dodala Hoderová.

Po stránce projektu a úředních náležitostí by mohla být první ze čtyř staveb na trase I/53, úsek ze Znojma do Lechovic, připravena během příštího roku. „Vše je zatím předběžné. Záleží na tom, jak úspěšná budou případná jednání s vlastníky pozemků. Majetkoprávní situaci zatím nemáme zmapovanou,“ upozornila Hoderová.

Úřadovat a jednat budou i obce. „Máme dva hlavní úkoly. Jeden spočívá ve změnách územních plánů. To se týká jak Miroslavi, tak Damnic a asi i Suchohrdel. Další věc je pak příprava půdy pro jednání o výkupech pozemků,“ uvedl starosta Forman.