VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Stát chce prodat hevlínskou lokálku

Hevlín - O další půlrok prodloužily úřady pauzu v řízení o rušení lokální trati mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem. Státní správci železnic mezitím chystají pravidla převodů nepotřebných tratí.

28.12.2011 1
SDÍLEJ:

Hevlínské nádraží zažilo 30.6.2010 poslední jízdu osobního motorového vlaku.Foto: DENÍK/Daniel Smola

Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě k nim poslal své připomínky. Materiál je podle předsedy spolku Martina Kouřila velmi nekvalitní.

Nejasnosti trápí hevlínského starostu Drahomíra Noska. „Nedávno jsme dostali dvě vyhlášky ministerstva dopravy, ze kterých jsem nebyl zrovna moudrý. Jednou úředníci řízení o rušení trati obnovili, v druhé oznámili, že je přerušené na dalších sto osmdesát dní,“ kroutil hlavou Nosek. Zopakoval přitom, že obec má o trať stále zájem. „O bezplatný převod jsme již požádali, ale odpověď žádnou nemáme. Náš zájem trvá, ale jen o převod zdarma. V žádném případě nehodláme trať kupovat. Dlouho se do ní neinvestovalo, je zanedbaná,“ dodal starosta.

Likvidace trati

Správa železniční dopravní cesty na druhé straně označuje prodej za první a hlavní variantu. „U vybraných regionálních tratí je záměrem prodat je ve výběrových řízeních nejvyšší nabídce. V současné době běží meziresortní připomínkové řízení k projednání jednotlivých způsobů a podmínek převodu vlastnictví,“ sdělil mluvčí správy Pavel Halla. Současně potvrdil, že právě kvůli připomínkovému řízení správa požádala o prodloužení pauzy v proceduře úřední likvidace trati.

Dění kolem hevlínské trati i dalších ohrožených lokálek sleduje Spolek pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě. „K materiálu správy jsme ministerstvu poslali své připomínky. Zásadně nesouhlasíme s navrhovaným principem prodeje a vyloučením obcí. Myslíme si, že obce nebo jejich sdružení mají dostat přednostní nabídku k bezúplatnému převodu. Rovněž nesouhlasíme s tím, že předložený návrh obec vylučuje z možnosti ucházet se o dotace na opravy a údržbu od Státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl předseda spolku Martin Kouřil.

Zesílený tlak

Provoz na hevlínské trati skončil loni v polovině roku. Tehdy kraj v souvislosti se zapojením Znojemska do systému veřejné dopravy IDS přestal objednávat osobní vlaky a nahradil je autobusy. „Myslíme si, že na hevlínské lokálce je stále potenciál pro zachování dopravy. Stále je také možné, že zesílí tlak na obnovu propojení do Laa přes hranici,“ dodal Kouřil.

Prvním předpokladem je podle něj to, aby trať zůstala pohromadě majetkově a pokud možno i fyzicky. „Jde o to, aby zůstal celistvý drážní pozemek a neskončil rozdrobený v rukou různých vlastníků. U tratí, kde je možnost obnovy a udržení dopravy, je pak důležité i zachování vlastní železnice. I tam, kde nefunguje pravidelná doprava, je možné vypravovat například historické vlaky, šlapací drezíny a podobně,“ vysvětloval Kouřil.

Nárůst nákladů

Správa železniční dopravní cesty i zde podle něj provozovatelům příležitostných jízd znesnadnila život.

„Pro trati z takříkajíc černého seznamu, kam patří i Hevlínka nebo lokálka Jemnice- Moravské Budějovice, zvedla na osminásobek poplatky za vypravení vlaku. Na Jemničce to například znamená nárůst nákladů za sezonu z nynějších dvě stě padesáti tisíc o osmdesát tisíc. Vážnější dopad to má na nákladní dopravu, která tam bude platit stejné poplatky jako na koridoru,“ zlobil se předseda.

Podle jeho mínění by alespoň nová pravidla pro převádění tratí, která již správa železnic nehodlá využívat, měla spadnout pod stůl. „Pokud vím, vláda by měla příslušný materiál dostat na stůl v lednu. Je tak nekvalitní, že věřím, že ho vláda nepřijme a vrátí ho k zásadnímu přepracování,“ shrnul Kouřil.

Autor: Martin Moštěk

28.12.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Pyrotechnici pokračují v prohledávání Bořího lesa mezi Valticemi a Břeclaví. Brzy mají dokončit druhou etapu průzkumu. Zatím našli asi tři sta kusů munice.
10

Druhá etapa čištění Bořího lesa se blíží ke konci. Průzkum chtějí urychlit

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Teror v Barceloně: Lidé se bojí zajít si i pro jídlo, říká Hodoňanka

Hodonín – S nervozitou sleduje vývoj události okolo teroristických útoků ve španělské Barceloně. Čeká na zprávy, píše si se známými. Třicetiletá Monika Baldriánová z Hodonína strávila na Pyrenejském poloostrově několik let. A přestože kontakt s lidmi z oblíbené země udržuje už jen na dálku, vraždění radikálů ji nesmírně zasáhlo.

Jsme ohromení, chválí obránce Šuláka v Detroitu

Brno – Zatímco jeho bývalí spoluhráči ze Znojma už se prohánějí po ledě v přípravných zápasech, Libor Šulák zatím jen individuálně trénuje. Proto ho potěšila pozvánka do hokejového národního týmu na dvojutkání se Slovenskem příští středu v Třinci a o den později v Žilině.

Ženy na kandidátkách do voleb? Na jižní Moravě stále vzácnost

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Šestadvacet politických stran a hnutí chce na podzim kandidovat v Jihomoravském kraji ve volbách do poslanecké sněmovny. Brněnský deník Rovnost zanalyzoval kandidátky desítky stran, které mají podle posledních průzkumů šanci získat alespoň tři procenta hlasů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení