VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Znojmo chce být dobrou adresou, lidé ale odcházejí

ZNOJMO - Dobrou adresou pro podnikatele a zajímavou destinací pro turisty. Tak by podle strategického plánu města mělo vypadat Znojmo v roce 2015. V současnosti z něj ale odcházejí vzdělaní lidé, je tu málo velkých zaměstnavatelů, trh práce nenabízí potřebnou pracovní sílu a lidé tu mají podprůměrné platy. Vyplývá to z aktualizovaného Strategického plánu města.

8.8.2007
SDÍLEJ:

Logo města ZnojmaFoto: DENÍK/Archiv

Radnice se v nejbližších letech chce soustředit především na podporu cestovního ruchu. „Je to jednou z našich priorit,“ řekl starosta města Petr Nezveda. Město nyní po celé republice propaguje reklamní kampaň za milion korun. V ambiciózním plánu se snaží také změnit tvář středu města. To by mělo získat zpět svůj historický ráz. Zmizet by z něj měly také například nepovolené reklamní poutače nebo plastová okna.

Znojmo má sice velký turistický potenciál, podle analýzy mu ale chybí například dostatek ubytovacích míst vyšších kategorií nebo služby pro návštěvníky v případě špatného počasí. Nedostatečná je podle studie i turistická infrastruktura. Město také nemá příliš atrakcí, které by mohlo nabídnout v zimní sezoně.

STRATEGICKÁ VIZE ROZVOJE MĚSTA

Město Znojmo chce být v horizontu Strategického plánu, tj. okolo roku 2015, turistickým centrem Jihomoravského kraje a Dolního Rakouska.

Pro své obyvatele chce být moderním a dynamickým městem, kombinujícím výhody kvalitního životního prostředí a těsné vazby na okolní přírodu s výhodami života ve městě - s kvalitním bydlením, pestrou a dostatečně dimenzovanou nabídkou služeb a společenským, kulturním a sportovním zázemím.

Pro podnikatele chce být město Znojmo „dobrou adresou“, vycházející z dostatečné nabídky prostor k zahájení či rozvoji podnikání a kapacitní infrastruktury. Ve svém rozvoji se opírá o svou specifickou příhraniční polohu s Rakouskem a v blízkosti NP Podyjí. K tomu vedení města ve spolupráci s občany využije především vnitřní rozvojový potenciál města kombinovaný s dosažitelnými vnějšími zdroji.

Znojmo není atraktivní

Lidé ale stále nevidí ve Znojmě atraktivní místo pro život. Od roku 1996 z něho odešlo více osob, než se do něj přistěhovalo. Analytici soudí, že v budoucnu by tento trend mohlo zvrátit otevření Schengenského prostoru a navrácením části vystěhovalých v minulých letech. Pro město je také typický velký podíl lidí se základním a středním vzděláním. Procento vysokoškoláků je ve Znojmě ménší než ve zbytku jihomoravského kraje, píše se ve studii. „Když se nám podaří Znojmo přeměnit v dobrou adresu a nalákat investory, otočí se i tento tok lidí,“ soudí Nezveda.

Průměrná mzda v okrese Znojmo a ve městě v porovnání se zbytkem České republiky i kraje stále klesá. Zatímco v roce 1997 si zde lidé vydělali přes devět tisíc korun, tedy zhruba 86 procent celorepublikového průměru, v loňském roce to bylo 14 693 korun, tedy osmdesát procent republikového průměru. Znojmo se tak dlouhodobě řadí k oblastem s vůbec nejnižší průměrnou mzdou.

Znojmo není podle analýzy na investory připravené. Chybí mu například průmyslová zóna. Malá možnost uplatnění a nízké mzdy pak z regionu odlákává mladé lidi. „Pro vysokoškolsky vzdělané lidi tu není dostatek pracovních nabídek. Firmám zase chybí zaměstnanci s odborným středním vzděláním. Pro potencionální investory ze zahraničí nemáme dostatek lidí, kteří znají jazyky,“ řekl ředitel znojemského úřadu práce Milan Čopf.

Podle Nezvedy nyní město poprvé sestavilo plán svých investičních projektů. Do roku 2015 do nich chce vložit zhruba přes dva a půl miliardu korun. „Máme zásobník projektů, víme, co chceme dělat a kolik to bude stát. Jen neznáme přesný harmonogram,“ řekl Nezveda. Ten bude záležet na tom, jak se městu bude dařit získávat finanční prostředky. Nejbližší investiční akce město představí příští úterý.

SOUVISEJÍCÍ DOKUMENTY:

Strategický plán města Znojma - Analytická část

Strategický plán města Znojma - Návrhová část

Strategický plán města Znojma - Zásobník projektů

Radnice vyzvala občany, aby se k návrhu vyjádřili. Písemné připomínky mohou být uplatněny nejpozději do 20.8.2007 na adrese: Městský úřad ve Znojmě, odbor rozvoje, Obroková 10/12, P.O.BOX 3, 669 01 Znojmo.

8.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dětská skupina. Ilustrační foto.

Mužští učitelé ve školce? Rodiče jim mají problém věřit

Skládání puzzlí baví Annu Počarovskou už déle než pětadvacet let.

Počarovská: Puzzle skládám pro radost. Rekordy nepočítám, ale potěší

Města zlepší místa k loučení. Krumlov vybírá místo smuteční síň

Jižní Morava – Desítky milionů utratí města na jihu Moravy, aby lidem umožnila důstojnější poslední rozloučení s jejich nejbližšími. V Břeclavi mimoto rozšíří i hlavní hřbitov.

Trpěli kvůli akci Kulak. I přes to trápení bych do strany nevstoupila, říká žena

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo teprve osmnáct let. Jejího otce Metoděje Hlobílka letos na konci března hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Řidič dodávky nedal přednost. Následkem jsou tři zranění

Znojmo – Osobní auto se srazilo s dodávkou ve znojemské místní části Načeratice v sobotu krátce před šestnáctou hodinou. Při nehodě se zranili tři lidé.

Trafikanti mizí z ulic. Kvůli účtenkám i maržím

Jižní Morava – Když za Josefa druhého vznikaly první trafiky, měly zisk jistý a šlo o snadný způsob, jak si na sebe mohli vydělávat zranění váleční veteráni. Nyní však je jich stále méně a méně. Dlouhodobý ústup malých stánků s tabákem a novinami nyní ještě posílil tlak elektronické evidence tržeb.

Předvolební speciál deníku: Jak splnila vláda své sliby?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies