Víno, nádherná příroda a historické památky jsou jedním z velkých lákadel Znojemska a celé jižní Moravy. Podle odborníků je to dokonce jeden z pěti nejatraktivnějších turistických regionů v České republice. I když se situace rok od roku zlepšuje, Znojemsko ale stále nedokáže nabídnout dostatečnou infrastrukturu a služby. Chybí také větší propagace.

„Jižní Morava je lákává především díky své přírodě a historickým památkám,“ soudí Pavel Kovařík ze společnosti inPuncto. Ta požádala osmdesát odborníků z oblasti cestovního ruchu, aby vybrali nejatraktivnější turistické destinace v Česku. Znojmo se společně s Břeclaví ocitlo na pátém místě s velkou ztrátou za Prahou, Českým Krumlovem, Karlovými Vary a Českými Budějovicemi. V letní sezoně se tak jeho přitažlivost pohybuje a úrovni Krkonoš, Šumavy nebo Českého ráje.

Turisté na Znojemsku chtějí strávit aktivní dovolenou. „Do regionu jezdí za cyklostezkami, hipoturistikou a vínem,“ řekla mluvčí agentury CzechTourism Karin Šeligová.

Problém ale nastane, když hledají luxusnější služby. „Kvalitu vyžadují především zahraniční turisté. Chybí především čtyř a pětihvězdičkové hotely a s nimi spojené služby,“ dodává. Ve Znojmě je pouze jeden čtyřhvězdičkový.

Znojemsko tak podle Jana Papeže z Asociace cestovních kanceláří České republiky stále pokulhává za srovnatelnými regiony v Rakousku. „Díky soukromým investicím se ale situace zlepšuje,“ řekl Papež. Pro domácí turisty se díky budování cyklistických stezek a rozvíjení vinařských programů situace výrazně vylepšila.

Návštěvníci Znojemska mají ale stále problémy. Například každý druhý turista podle aktuálních statistik agentury CzechTourism měl v Podyjí problém s dopravou. Nespokojeni byli lidé také z možnostmi zábavy. Naopak kladně hodnotili rozsah a dostupnost restaurací. V zimním šetření agentury je pozitivně hodnotily dvě třetiny dotázaných.

I když Znojmo letos investovalo do propagace přes milion korun a do města lákaly billboardy na důležitých silnicích po celé republice, propagace regionu je podle Kovaříka stále ještě nedostatečná. „Například jižní a východní Čechy jsou stále víc vidět než jižní Morava. Ta má přitom nejvíc hradů a zámků. Otázkou ovšem je, zda tuto přednost dokáže prodat,“ dodal Kovařík.