Seriál Labyrint nedávno nominovaný na Českého lva, komediální film Osmy oceněný na festivalu Prix Europa. Co mají tyto tituly společného? Spolu s diváckými úspěchy také domovskou scénu, kde vznikly - brněnské televizní studio. To v současnosti patří k nejproduktivnějším a nejúspěšnějším na poli kriminálních filmů a seriálů.

Tvůrce na jižní Moravu láká tradice započatá Četnickými humoreskami. „Staly se značkou, která diváky oslovuje. Další kriminální seriály tedy vznikaly v podobném kontextu," uvedl scénárista Petr Bok a autor projektu Četníci z Luhačovic.

Seriál se odehrává v období vznikající první republiky a ústřední dvojici v něm představují Martin Donutil a Robert Hájek. „Natáčení jsem si moc užíval. V Lesním Hlubokém dokázal štáb vytvořit ideální místo pro naši pátrací stanici, navíc jsem to měl z Brna blízko. A užil jsem si svoji první roli v uniformě," přiznal Martin Donutil.

První republika

V seriálu se objevil také Pavel Zedníček, který v Brně studoval na Janáčkově akademii múzických umění. „Do Brna se vždycky rád vracím a jen vítám, že se natáčí tady. Navíc seriál Četníci z Luhačovic je zasazený do období první republiky a mně se takové dobovky líbí. Nikdy jsem na vojně nebyl, takže to pro mě bylo o to zajímavější," uvedl Zedníček, který si v seriálu zahrál bývalého rakousko-uherského velitele.

Další natáčení seriálu je naplánované na konec března. „Od jednadvacátého března začneme dotáčet Četníky z Luhačovic a chystáme i pokračování Labyrintu," potvrdila mluvčí brněnského televizního studia Hana Orošová.

K místům, která jsou na jižní Moravě mezi filmaři oblíbená, patří brněnský Cejl a hlavní nádraží, Lednice, Vranovská přehrada či Moravský kras. „Lidé z jižní Moravy o své domy víc pečují a opravují je, což pro nás filmaře není úplně to pravé, protože hledání míst pro dobové snímky je komplikovanější. Na druhou stranu, mnoho míst na jižní Moravě není tak známých, což je dobré," poznamenal scénárista Bok.

Zmínil také, že nevýhodou při natáčení na jižní Moravě může být dojíždění některých herců z Prahy. „Brno je stále ještě filmově neokoukané, takže je pro mě jako tvůrce velice atraktivní. Lidé ze štábu do své práce i přes lehké řemeslné nedokonalosti dávají srdce, a je to znát," uvedl režisér Jiří Strach, který v Brně natáčel film Osmy a také mezi diváky oblíbený Labyrint.

Hlavní roli v něm ztvárnil Jiří Langmajer, dál se v seriálu objevili například Miroslav Donutil či Michal Dalecký.

Nezáživné natáčení

Komparzistou v Labyrintu se stal Petr Kalaš z Brna. Náhodně si zahrál v jednom z dílů poté, co ho oslovili filmaři. „Byla to zajímavá zkušenost, ztvárnil jsem člena brněnské galerky. Natáčelo se v budově AZ Tower, a i když to bylo zdlouhavé a ne příliš záživné, výsledná podoba záběrů v televizi se mi líbila," řekl Kalaš.

Stěžejní se pro jihomoravský region stala spisovatelka Simona Monyová, autorka kriminálních románů, kterou před šesti lety zavraždil manžel. Už za jejího života patřily její knihy k oblíbeným a dočkaly se i filmové podoby.

Například Sebemilenec, psychodrama o citovém vydírání a nebezpečném vztahu mezi mužem a ženou. Film natočil v roce 2013 Filip Renč. Byl to už jeho čtvrtý film, který udělal pro Českou televizi v brněnském studiu. „Předtím to byl úspěšný triptych Vetřelci a lovci se Simonou Stašovou a Jurajem Kukurou v hlavních rolích, který obsáhl jednotlivé filmy Zrozen bez porodu, Krutá nevěra a Užij si se psem," připomněla mluvčí televize Orošová.

Režisér Labyrintu Strach: Brněnský tým dává do práce srdce

Brno - Pohádka Šťastný smolař, tragikomedie Osmy, krimiseriál Labyrint a nejnověji i jeho pokračování. Režisér Jiří Strach natáčí v brněnském studiu České televize poslední roky pravidelně a spolupráci si pochvaluje. „Brněnský tým pracuje semknutě a dává do toho hodně srdce," říká.

Čím si vás Brno získalo?

V brněnském studiu lidé dobře znají svoji profesi. Ale navíc, snad proto, že netočí každý den, se na filmování každé ráno těší stejně jako já. Dýchají s filmem, jdou s režisérem. Pracují semknutě a dávají do toho hodně srdce. Co víc si režisér může přát.

V čem vidíte výhodu Brna?

Brno je stále ještě filmově neokoukané. Nenatáčí se tu tak často, takže je pro mě jako filmaře atraktivní. I proto se do Brna rád vracím. Filmové řemeslo a oddaná touha po výsledku jsou zde živé.

Našel jste v Brně pro natáčení dostatek vhodných míst?

Při Osmách to byla vlastně všechna. Nebyl důvod hledat jinde. Například v ulici Cejl jsme našli místo, které bylo takřka dokonalé. Fasády domů šedivé, na ulici původní dlažba. Jedná se však o významnou dopravní tepnu města. Zastavit veškerý provoz, abychom tam mohli natočit záběr, byl nadlidský výkon.

Pohádku Šťastný smolař i televizní film Osmy jste v Brně točil podle scénáře Marka Epsteina. Vyhovuje vám tato spolupráce?

S Markem vyznáváme podobné hodnoty. Málokdy se stane, že režisér díky skvělému scénáři a s pomocí týmu naplní z tolika procent svoji představu. U filmu Osmy se to podařilo. Jak to Marek napsal, tak jsem to natočil. Skoro slovo od slova.

Kriminálky? Svižnější než pohádky

Brno - Výběr míst zahájený až čtyři měsíce před první klapkou a poté v průměru dvacet dní práce v terénu. Tak většinou vypadá pro štáb brněnského studia České televize natáčení celovečerních televizních filmů.

Brněnské studio se přitom snaží co nejvíce využívat pro natáčení právě svůj region. „Jižní Morava toho pro filmaře nabízí hodně. Přírodní lokality, památky či velkoměsto. V neposlední řadě je to výhodné i kvůli penězům. Ušetříme třeba za dopravu, ubytování lidí ze štábu a další," vysvětlil vedoucí výroby brněnského studia České televize Igor Chvála. Ten řídí všechny produkční týmy zajišťující kompletní přípravu pořadů.

Na výběru vhodných lokací se od počátku podílí více tvůrců. „Jde o společnou domluvu režiséra, kameramana, architekta a producenta. Tím jsou dána i základní kritéria ideálního výběru. Lokace odpovídá scénáři a představě tvůrců, nevyžaduje drahé a časově náročné úpravy a není daleko," přiblížil Chvála. Dodal, že hledání natáčecích míst začíná ideálně tři až čtyři měsíce před první klapkou.

Na jednotlivých místech se potom natáčí několik dnů, u seriálů i týdnů. Někdy v jednom dni štáb vystřídá i dvě až tři lokace. „Herci mívají obvykle vedle natáčení ještě svoje další závazky, nejčastěji divadelní angažmá. Takže zatímco některé v místě natáčení ubytováváme, jiné denně dovážíme tam a zpět," přiblížil obvyklou praxi.

Celovečerní televizní film ze současnosti točí štáb v průměru dvacet dní. Délka závisí na přízni počasí, ale například i na zvoleném žánru. „Třeba natáčení pohádky je obecně nejnáročnější. V každém detailu, od líčení herců až třeba po hrad s kostýmovaným šlechtickým dvorem. Každý záběr vyžaduje více tvořivé představivosti, času i peněz v jeho přípravě. Kriminálky jsou obvykle dějem zasazené do současnosti, a proto realitu jen lehce přizpůsobujeme příběhu. Natáčení má svižnější tempo a neklade tak velké časové a finanční nároky," vysvětlil Chvála.