Nejdřív za rok a půl a zatím jen na okrajových úsecích má začít oprava železnice mezi Znojmem a Břeclaví. Plány na obnovu a zrychlení spojnice Znojma na dvě tratě státní stavitelé silnic oznámili loni. Jak rozsáhlé opravy vybraných úseků budou, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) oznámí koncem roku.

„Návrh několika variant řešení souboru staveb na trati Břeclav – Znojmo předložil projektant koncem června. Po dohodě SŽDC s Jihomoravským krajem nyní sledujeme variantu oprav úseků Boří les – Valtice a Hodonice – Znojmo," uvedl mluvčí správy Pavel Tesař s tím, že součástí rekonstrukce má být například i úprava valtického nádraží. Součástí oprav celé trati měla být podle dřívějších vyjádření správy například výměna zabezpečovacích zařízení, úprava přejezdů a zvýšení nástupišť ve stanicích.

Co a do jaké míry navrhnou státní správci železničních tratí opravit, bude podle Tesaře zřejmé do konce roku. „Rozhodující pro další přípravu pak bude následné stanovisko ministerstva dopravy k předloženému záměru. Předpokládaný začátek stavby je na přelomu let 2014 a 2015," dodal mluvčí.

Velmi zdrženlivě hodnotil dosavadní postup příprav Martin Kouřil, předseda Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě. „V každém případě vidím posun v tom, že budou peníze na opravu některých úseků železnice na Znojemsku. Vyjma trati Znojmo – Šatov jsou totiž ve stavu, který už neodpovídá dnešním nárokům," řekl Kouřil.

Zdůraznil přitom, že trať do Břeclavi není určena jen pro dopravu regionální povahy. „Představuje ideální napojení Znojemska na dva klíčové koridory, na sever Moravy a na Slovensko. Není to v žádném případě jen trať sloužící výlučně regionální dopravě a proto by plány na opravu neměly svazovat nadměrné ohledy například na momentální jízdní řády regionální dopravy a příslušné návaznosti, které lze koneckonců přepočítat, " dodal Kouřil.

Podle starosty Hodonic, kde se nyní má oprava trati ze strany od Znojma zastavit, je železnice obci prospěšná. „Pro nás je užitečné už to, že tu nádraží máme, bez ohledu na to, zda se opraví nebo ne. Máme díky železnici dobré dopravní napojení. Zrychlení trati pro samotné Hodonice nehraje velkou roli. Mohlo by to změnit situaci pokud jde o cestování do Brna a Břeclavi. Z Hodonic jezdí lidé do Brna hlavně autobusem, protože přímé spojení vlakem není. Velmi by ovšem záleželo na tom, jakou cenu by dráhy nabídly," poznamenal Korger.

Na cenu se nyní velmi ohlíží i správci železnic při přípravě opravy a stanovení jejího rozsahu. „Rozsah stavby vychází jak z časové, tak i ekonomické perspektivy. Pokud jde o čas, musíme brát v potaz, že v roce 2015 bude končit možnost čerpání dotací ze stávajícího Operačního programu Doprava, jehož zdroje bychom rádi na tuto akci využili," sdělil mluvčí.

Zároveň se podle něj státní správci a stavitelé drah ohlížejí na ekonomické ukazatele. „Ekonomická perspektiva v podstatě stanovuje, do jaké míry je investice z veřejných zdrojů ekonomicky efektivní například ve vazbě na dopravní vytíženost daného úseku a jak vysoké náklady jsou tedy pro stavbu únosné," naznačil Tesař. To může znamenat, že správci dráhy se budou v navrhovaných změnách řídit víc nynějším rozsahem provozu na trati než zvažovaným zvyšováním rychlosti.