Návrat Znojma na železniční mapu republiky nabral ještě v kancelářích projektantů roční zpoždění. Státní správci a stavitelé drah nyní počítají, že trať ze Znojma do Břeclavi, přístup regionu k železničnímu koridoru, začnou opravovat ne napřesrok, ale až o rok později. Rozsáhlejší obnovy se prozatím na Znojemsku dočká jen úsek ze Znojma do Hodonic.

„V současnosti zpracováváme přípravnou dokumentaci stavby. Očekáváme, že stavět začneme v roce 2016," sdělil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Jak dodal, oprava čeká vybrané úseky trati Znojmo Břeclav v délce devětatřiceti kilometrů. Kolejové úpravy trati, které umožní zvýšení rychlosti, se přitom dotknou zhruba čtrnácti kilometrů trasy. Na Znojemsku půjde o úsek mezi Znojmem a Hodonicemi.

„Se stavebními pracemi obecně počítáme v úsecích Boří les Valtice Mikulov a Božice Hodonice Znojmo. Konkrétní rekonstrukční technické práce přitom chystáme v úseku Boří les Valtice a Hodonice Znojmo a také v železničních stanicích Boří les a Hodonice," dodal Illiaš.

V ostatních úsecích vznikající projekt počítá zejména s výměnou zabezpečovacích a signalizačních zařízení. Ve Valticích a Hodonicích projekt plánuje opravu nástupišť.

„Cílem stavby je zvýšení rychlosti ve vybraných úsecích a zvýšení bezpečnosti železniční dopravy. Oprava nástupišť má přispět ke zvýšení konkurenceschopnosti železniční dopravy," shrnul mluvčí.

Znojemská radnice zatím podle starosty Vlastimila Gabrhela o změně harmonogramu informace nemá. „Zůstává pro nás směrodatný rok 2015, od SŽDC informace o možném posunu termínu stavby nemáme. Pokud by k posunu skutečně došlo, pak samozřejmě budeme společně s krajským úřadem se SŽDC o této otázce jednat, stejně jako jsme již jednali i v předcházejících letech, kdy odbor dopravy krajského úřadu na SŽDC dlouhodobě apeloval s žádostí o rekonstrukci této trati," informoval Gabrhel.

Alternativa silnici

Předseda Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě označil chystanou prodlevu za předvídatelnou. „Jsou to problémy, které se v současné finanční situaci a zejména u projektů využívajících evropské fondy dají poměrně očekávat. Jako spolek vítáme to, že SŽDC na projektu pracuje a připravuje ho tak, aby se po získání peněz mohla pustit do práce," řekl Kouřil.

Spolek opravu trati do Břeclavi propaguje dlouhodobě a argumentuje, že souvislá modernizace by zkrácením cestovní doby vrátila železnici jako konkurenceschopnou alternativu ve veřejné dopravě. „Již dříve jsme se vyjadřovali, že by bylo vhodnější celistvě rekonstruovat úsek Znojmo Hrušovany, Správa zvolila jinou variantu, což je v její kompetenci. Chápeme, že jsou limitováni penězi, stále však doufáme, že rekonstrukce bude pokračovat i dál," dodal Kouřil.

Modernizace celé trati do Hrušovan by podle jeho slov mohla napomoci i záchraně a oživení ohrožené lokální trati z Hrušovan do Hevlína, kde nyní z rozhodnutí krajských úředníků jezdí jen autobusy.

Upozornil také, že podmínkou pro zvýšení konkurenceschopnosti železnice nebudou jen nové koleje. „Velmi důležité bude, zda doprava, v tomto případě nejspíš České dráhy, nasadí moderní vozy, které vyšší cestovní rychlost dokážou využít. Ne zrovna povedené rekonstrukce starých přívěsných vozů, které na trati jezdí nyní, požadavkům na moderní dopravu nevyhovují," upozornil Kouřil.