„Je to momentálně nejschůdnější praktické řešení, které Kašenci pomůže a lze ho v současné době provést. Trvalou změnu k lepšímu samozřejmě přinese až celková rekonstrukce silnice I/53, ale její vyhlídky jsou nyní dle mého názoru mimořádně černé," řekl Augustin Forman, starosta Miroslavi, pod kterou Kašenec spadá.

Vyhlášku o schválení změn vydali úředníci krajského odboru dopravy počátkem listopadu, v těchto dnech tedy nabude účinnosti. Na vjezdech do úseku, ve kterém ves lemuje hlavní silnice a kde stojí mimo jiné hostinec a linkové zastávky, dělníci postaví značky se zákazem předjíždění, varováním před chodci a omezením rychlosti na sedmdesát kilometrů v hodině.

Změnu uvítala i starostka sousedních Suchohrdel u Miroslavi Barbora Arndt. „Snížení rychlosti je určitě na místě. V první řadě je ale potřeba, aby co nejdřív vznikl terminál pro linkové autobusy, aby lidé už nemuseli ke státní silnici," konstatovala starosta.

Samotné snížení rychlosti je podle ní jen dílčí řešení. „Každá iniciativa je dobrá, ovšem omezující značky respektují zpravidla jen slušní řidiči a po třiapadesátce nejezdí zdaleka jen oni. Navíc dokud jsou u hlavní silnice autobusové zastávky, lidé přes ni musí přecházet a z problémů se úplně nedostaneme," varovala starostka.

Právě u Suchohrdel zahynula před třemi lety školačka pod koly projíždějícího osobního auta. Tragédie dalších lidí z předchozích let připomínají křížky u silnice. O tom, že cestující jsou na zastávce ohroženi i tehdy, pokud stojí mimo vozovku, svědčí jiná tragická nehoda u čejkovické křižovatky. Před několika lety tam zahynuli dva lidé, které zasáhlo auto roztočené po kolizi v křižovatce.

Starosta Forman odhadl, že terminál může vzniknout do dvou let. „Je hotová studie, nyní čekáme na zadání dokumentace pro územní řízení a my jako město se budeme podílet na jednáních o případných výkupech pozemků. Důležité pro další vývoj bude právě zpracování podkladů pro územní řízení," sdělil Forman. Terminál má vzniknout mimo hlavní silnici u odbočky k miroslavskému vlakovému nádraží.

Podle šéfa znojemské oblasti krajské správy silnic Zdeňka Komůrky se projektanti pustí do práce již brzy. „Výběrové řízení skončilo někdy před dvěma týdny, předpokládám, že v dohledné době projekční kancelář podepíše smlouvy a začne dokumentaci chystat. Majetkový odbor kraje ve spolupráci s miroslavskou radnicí mezitím jedná se soukromými vlastníky pozemků," shrnul stav příprav Komůrka.

Poslední nehodu s tragickými následky vyšetřovala policie v Kašenci koncem května. „Podle výpovědí svědků a prvních výsledků šetření jel od Znojma na Brno nákladní vůz Liaz, kterého předjíždělo osobní auto s německou registrační značkou. Jeho řidič se zřejmě nestihl včas zařadit a šofér Liazu proto začal prudce brzdit. Nákladní auto se pak začalo otáčet a přitom narazilo do protijedoucího kamionu Volvo. Řidič kamionu se slovenskou registrací následkům srážky na místě podlehl," popsala tehdy nehodu znojemská policejní mluvčí Lenka Drahokoupilová.