Prostřednictvím Znojma dostal z prezidentské kanceláře požadavek na ozvučení návštěvy prezidenta Miloše Zemana. „Žádané jsem bez problémů splnil," říká majitel znojemské reklamní agentury Lubomír Vitanovský k nedávné návštěvě hlavy státu ve Znojmě. Cena za profesionální nazvučení? Padesát tisíc korun.

Návštěva prezidenta republiky ve Znojmě zanechává nepříjemnou pachuť na patře některých lidí z regionu. Třeba současná radniční opozice z řad občanských demokratů se rozčiluje, že město poskytuje peníze z městské pokladny na akci, kterou má platit politická strana.

„Je to nehoráznost. V jízdárně jsem osobně byl a vím, co pan prezident říkal. Byla to jednoznačná předvolební kampaň. Hovořil o tom, jak odstranil Kalouska, vyzýval lidi, aby volili správnou stranu. Bylo to jednoznačné," řekl Znojemskému deníku šéf znojemské ODS Pavel Kovařík.

Proč platit kampaň?

Dodal, že město by rozhodně tuto akci platit nemělo. „Volební kampaň Straně práv občanů Zemanovci (SPOZ) by si měla platit strana sama. Osobně jsem návštěvu prezidenta vnímal jednoznačně jako součást kampaně SPOZu," doplnil Kovařík.

Podivil se i nad cenou za nazvučení. Majitel agentury, která se o zvuk a světla při návštěvě prezidenta starala, si ale za svou prací stojí. „Prostřednictvím znojemské radnice jsem obdržel konkrétní požadavky z hradní kanceláře. Počítalo se například s účastí dvou až tří tisíc lidí. Proto musela být na místě výkonná aparatura. Aparát jsme měli zdvojený, nemohli jsme si totiž dovolit výpadek zvuku. Navíc jsme zvučeli jak jízdárnu, tak sklep kláštera," vysvětlil Vitanovský.

Částku padesát tisíc korun za ozvučení potvrdila mluvčí znojemské radnice. „Ano, ozvučení a osvětlení jízdárny a Velkého klášterního sklepa opravdu přišlo město na padesát tisíc korun. Jedná se však o jedinou velkou položku v souvislosti s návštěvou prezidenta. Ostatní výdaje jako občerstvení a hudba dají dohromady pár tisíc korun," sdělila Zuzana Pastrňáková.

Majitel agentury dodal, že ze svých zkušeností vyhodnotil, jak přesně vše připravit. „Osobně se mi cena padesát tisíc také zpočátku zdála jako vysoká. Ovšem na základě všech požadavků a také po konzultacích s kolegy z branže jsem se prostě pojistil, aby nedošlo k jedinému výpadku či chybě techniky. Za celkovou sumou si stojím. Ve Znojmě by jiná firma požadavky Hradu nesplnila. Jednu dodávku plnou aparatury jsem si dokonce půjčoval," přiblížil Vitanovský.

Cena odpovídá

Podle profesionálního zvukaře Lubomíra Chlumského cena za ozvučení prezidentské návštěvy odpovídá prostorům i požadavkům hradu. „Padesát až šedesát tisíc za tak špičkovou techniku, kterou použili, je odpovídající. Faktem však je, že jsem za čtyřicet tisíc korun nechal zvučit dvoudenní festival Wake-Up, na kterém vystoupilo pětadvacet kapel," podotkl Chlumský.

Podle Vitanovského byly požadavky Hradu přísné. „Pro ilustraci jsme například museli použít profi televizní osvětlení. Lidé z prezidentovy ochranky dokonce po nás světla různě upravovali a dávali i požadavky na sílu zvuku. V jízdárně je navíc zoufalá akustika. To se nedalo srovnat s rockovým koncertem," dodal Vitanovský.

Jako věc k zamyšlení hodností návštěvu prezidenta politolog Jaromír Příkazský. „Jde o to, že oficiálně šlo o státní návštěvu. Takže jestli ji bude platit město nebo stát, je prakticky jedno. Vždy půjdou peníze z kapes daňových poplatníků. Co vidím jako sporný bod, je ale doba blízko před volbami. Tam by se však těžko prokazovalo, že šlo skutečně o součást volební kampaně SPOZu," uzavřel.