Výluky a neúměrná zpoždění vlaků vedly podle představitelů Jihomoravského kraje ke zhroucení jízdního řádu v minulých tý〜dnech. Kraj proto požaduje dodatek ke smlouvě s Českými drahami o zajištění regionální vlakové přepravy. Ten by razantně zvýšil pokuty za nedodržení jízdního řádu.

„Jsme velmi nespokojeni s tím, co se dělo v minulých třech až čtyřech týdnech. Zpoždění byla taková, že de facto došlo ke zhroucení jízdního řádu. Dráhy si jezdily, jak chtěly. Veřejnou dopravu to před lidmi zdiskreditovalo,“ prohlásil krajský radní Jaroslav Pospíšil, který má na starost dopravu.

Příští týden se krajská delegace sejde s ředitelkou odboru osobní dopravy a přepravy Českých drah Luďkou Hnulíkovou na dalším jednání. Už teď je jasné, co navrhne. „Chceme výrazně zvýšit sankce za zpoždění. České dráhy s námi nezachází tak, jak bychom si zasloužili. Obávám se proto, že se jednání mohou protáhnout až do příštího roku. To už by měl ale dodatek začít platit,“ řekl Pospíšil.

Nebylo by to nic zvláštního. Vyjednávání o dodatcích k platné smlouvě, ve kterých se stanovují nové ceny, bývají tvrdá. Například předloni dodatek obě strany podepsaly až v červnu. Tedy v době, kdy vlaky už půl roku jezdily.

Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala obvinění z nedodržování jízdního řádu odmítá. „Rozhodně to není tak, že bychom jezdili, jak chceme. Pokud dochází ke zpoždění kvůli stavbám, tak to nemůžeme ovlivnit a i nás to omezuje. Každopádně se vždy snažíme dovézt cestující do cíle co nejrychleji,“ vzkázal Kubala.

Podle něj jsou České dráhy připraveny připomínky Jihomoravského kraje vyslechnout. „Žádným jednáním se nebráníme. Mezi námi a krajem je standardní vztah dvou smluvních partnerů,“ dodal Kubala.

Na nepřesnost vlaků si stěžují i cestující. „Jezdím vlakem denně do práce v Brně. Jen minulý týden jsem z pěti dnů přišel pozdě třikrát. Vždy to způsobilo zpoždění. Naštěstí to ve firmě chápou. Ale zvažuji, že budu jezdit autem,“ uvedl František Komárek z Rousínova na Vyškovsku.

České dráhy navíc vyhlásily, že od nového jízdního řádu platného od devátého prosince budou vlaky na zpožděné spoje čekat maximálně pět minut. Jihomoravský kraj plánuje v příštím roce dotovat regionální vlakovou dopravu půlmiliardou korun.