V pátek totiž uplynulo přesně osmdesát let od doby, co lodě na Vranově začaly vozit první turisty.

„Lodní dopravu už tady bereme jako nedílnou součást přehrady. Pochopitelně nejoblíbenější je stále u rekreantů," komentoval vranovský starosta Lubomír Vedra. Rád vzpomíná, jak jako malý kluk vyrážel se spolužáky právě na výlety lodí. „Na prvního máje jsme pravidelně jezdívali z Bítova do Vranova," nastínil Vedra.

Z historie lodní dopravy na Vranově:
11. července 1934 – místní nadšenci spustit na vodu motorový člun Máša pro čtyřicet pasažérů
r. 1935 – připojuje se loď Lada a posléze i další
r. 1939 – parník Starnberg
r. 1940 – rozvíjející se plavbu kvůli válce zastavili
r. 1949 – na přehradě pokřtili dle pamětníků nejkrásnější loď celé vranovské éry, kolesový parník Mír z roku 1883
50.–80. léta – původní lodě postupně dosluhovaly a vranovskou flotilu doplnily čtyři moderní maďarské hydrobusy Dunaj, Dyje, Vranov a Košice
r. 1992 – ministerstvo životního prostředí lodní dopravu na vranovské přehradě ukončilo kvůli vytyčení ochranného pásma
r. 2000 – pásmo zrušeno

Lodní doprava na vranovské přehradě zažila za své existence vzestupy i pády. Velké popularitě se těšila hned od svého zahájení a s malou přestávkou za druhé světové války fungovala až do roku 1992, kdy lodní dopravu ministerstvo životního prostředí zrušilo, protože znečišťovala přehradu jako zdroj pitné vody.

Pak se na čtrnáct let odmlčela, aby se opět znovuzrodila v roce 2006.

Mezi dlouholeté milovníky plavby patřili na Vranově bratři Pátí. Ti také byli jedni z prvních, kdo se snažil veřejnou lodní dopravu v devadesátých letech opět obnovit. „Jezdili jsme tehdy na přehradě s elektrickými loděmi. Bohužel kvůli úřadům a některým podnikatelům v okolí, kterým se nelíbilo, že jim bereme obchod, jsme to po čase zrušili," vzpomíná Jan Pátý.

A tak hladina na Vranově na řadu let utichla. Na lepší časy se začalo blýskat až v roce 2005, kdy zde společnost Lodní doprava Vranov obnovila turistické projížďky. Slavnostní okamžik nadešel v květnu 2006. Na vodu spustili svoji první loď Valentýnu s kapacitou osmdesát míst. „Doufáme, že uspokojí řady rekreantů a bude tady sloužit desítky let," řekl tehdy jeden z provozovatelů lodi Dalibor Dufek.

Později na přehradě přibyla loď Viktorie, pak nastoupila konkurenční Osobní lodní doprava s loděmi Vranov a Dyje podnikatele Martina Balíka. A právě kvůli němu Povodí Moravy začalo v těchto dnech vytvářet jasná pravidla, aby provoz lodí na přehradě získal řád. S podnikatelem se Povodí dlouhodobě přelo o nedodržování některých podmínek.