Na příští úterý chystají společné jednání, ze kterého má vzejít výzva pro vyšší úřady České republiky a Rakouska, aby obnově trati napomohly.

„Návrh memoranda jihomoravských a dolnorakouských obcí připravila komise životního prostředí znojemské městské rady. Obdrželo jej třiasedmdesát obcí ležících v blízkosti železnice od Ivančic přes Moravský Krumlov, Miroslav, Hrušovany nad Jevišovkou, Hevlín až po Znojmo a na druhé straně Mikulov,“ informoval znojemský radní Jiří Kacetl.

O memorandum projevili zájem i zástupci dolnorakouského města Laa an der Thaya, kteří je nyní šíří po dalších obcích v Dolním Rakousku.

Zástupci obeslaných obcí budou o memorandu jednat v úterý dopoledne ve Znojmě. „Výsledkem bude společný apel a tlak na krajské a zemské úřady, ministerstva dopravy a drážní společnosti obou zemí pro modernizaci a obnovení železničního spojení na trati z Hrušovan do Laa,“ dodal Kacetl.

Chystaná výzva reaguje na záměr kraje zrušit v příštím roce lokálku mezi Hrušovany a Hevlínem. Podle krajských radních hlavně kvůli tomu, že ji cestující příliš nevyužívají.

„Snad jen jeden spoj má tolik cestujících, aby to stálo za řeč. To byl hlavní důvod, proč linku dál nefinancovat,“ uvedl již dříve radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil.

Za nerentabilní označil i obnovu trati do Laa. „Patrně zřídíme autobusovou linku, která by jezdila až do Laa. Obnova železnice by vyžadovala stamiliony, je to opuštěná, nerentabilní myšlenka, “ řekl radní.

Kacetlovi se plány kraje nelíbí. „Znojemsko má jednu z nejdřidších železničních sítí v Česku. Generel dopravy Jihomoravského kraje počítá výhledově se zrušením osobní přepravy na úseku Miroslav-Hrušovany nad Jevišovkou, čímž by došlo k železničnímu odříznutí dvou největších měst Jihomoravského kraje Brna a Znojma,“ upozornil.

Poukázal na to, že trať byla historicky nejkratším železničním spojením Brna a Vídně. „Na moravské straně do ní dlouhá desetiletí nikdo neinvestoval, zatímco Rakušané již dokázali trať elektrifikovat až na hranici,“ připomněl Kacetl.

V modernizace a obnově propojení vidí možnost oživení cestovního ruchu v moravsko-rakouském příhraničí mezi Znojmem, Moravským Krumlovem a Mikulovem a odlehčení přetížené silniční dopravy v regionu. (mm)