Standardní úroveň soutěžních snímků, slabou nabídku pro veřejnost a hutnější třídenní program nabídl třináctý ročník festivalu Znojemský hrozen. Mezinárodní přehlídka rozhlasových a televizních programů a reklam z oblasti gastronomie a životního stylu skončila včera tradičním předáváním cen.

„Festival jsme pro letošek o jeden den zkrátili, což přineslo lepší využití času a více akcí pro hosty. K úspěchům řadím zajímavé setkání českých potravinářů, kterého se účastnili šéfové předních firem, komor i poslanci a senátoři. Dobrou kvalitu osvědčily i soutěžní snímky. Opět se potvrdilo, že v našem oboru stále vznikají nové formáty televizních pořadů a vyrůstají nové hvězdy,“ hodnotil ředitel festivalu Jiří Mejstřík.

Oproti minulým ročníkům ale letos chyběly veřejné projekce soutěžních pořadů ve znojemském kině. „Letos s námi nikdo o přípravě projekcí nejednal, proto jsme neměli ani připravené promítače. Na dopolední promítání chodily zejména školy a ty se letos také nehlásily, protože nic nevěděly,“ řekl Miroslav Střihavka ze společnosti, která provozuje znojemské kino.

Jak dodal, organizátoři až ve středu, tedy v první den festivalu, poslali člena svého týmu s DVD se soutěžními snímky. „Vysvětlil jsem, že nemáme nic připravené a že bychom promítali pro prázdný sál,“ pokrčil rameny Střihavka.

Zrušené projekce zamrzely ředitele znojemského učiliště na Přímětické ulici Libora Hanzala. „V minulých letech nás vždy oslovil někdo z organizačního týmu a my jsme si z programu projekcí vybrali snímky zajímavé pro naše studenty. Bohužel letos jsme žádnou nabídku nedostali, což je škoda. Mezi nabízenými pořady jsme vždy našli dokumenty, které byly zajímavé a přínosné,“ posteskl si ředitel.

Učni a studenti z Přímětické na festivalu úplně nechyběli. „Pořadatelé si jako obvykle vyžádali spolupráci při zajišťování gastronomie na festivalových akcích, při nichž budou naši učni obsluhovat. Rádi jsme vyhověli, své zástupce máme i v soutěži mladých sommelierů. K další spolupráci jsme samozřejmě připraveni,“ doplnil ředitel.

Pořadatelé rovněž v programu avizovali přehlídku regionálních potravin na Masarykově náměstí, z níž v praxi zbyl jeden stánek spolku Znojemská okurka. Poměrně malý zájem návštěvníků poznamenal i již tradiční národní dny.

Ředitel Mejstřík vysvětloval komplikace menším rozpočtem a vynucenými změnami v organizaci po náhlém úmrtí prvního ředitele festivalu Ladislava Jíši. „Po jeho úmrtí jsme se bohužel dostali do různých praktických problémů, protože o organizaci se v minulých letech staral zejména on. Poměrně skoupé bylo letos, pokud jde o příspěvek, i město. Proto na některé akce jednoduše nezbyly peníze. S národními dny jsem byl velmi spokojen. Uznávám ovšem, že lidí přišlo poměrně málo, což souvisí s možnostmi propagace,“ uvedl Mejstřík.

Znojemský místostarosta Jan Grois sdělil, že radnice festivalu poskytla dvě stě pětatřicet tisíc korun přímého příspěvku.

„Organizátoři měli také zdarma zábory veřejných prostranství či pronájem sálů. Do hodnocení programu se příliš pouštět nechci, ten byl plně v režii organizátorů festivalu. S ředitelem Mejstříkem už hledáme termín pro schůzku, na níž probereme jeho představy o dalším pokračování festivalu v příštích letech,“ řekl Grois. Připustil, že i jemu se zdálo, že festivalové akce na Masarykově náměstí přilákaly poměrně málo návštěvníků.

Podle ředitele byl letošní rok přechodový. „V hlavě a zčásti i na papíře už mám nápady pro příští rok. Naším cílem je, aby festival byl skutečnou slavností, kterou nepůjde přehlédnout a každý ve Znojmě o ní uslyší a všimne si jí,“ naznačil plány Mejstřík.

V pátek večer třináctý Znojemský hrozen uzavřel slavnostní program s předáváním cen v Městském divadle.

V kategorii televizních pořadů získal Grand Prix snímek Gordon´s Great Escape (Gordonův velký únik pozn. red.) z produkce britské televize Channel 4. Porota ocenila skvělou kameru a zábavný pohled na vietnamskou kuchyni v autentickém prostředí. Zlatý hrozen pošlou organizátoři americkému kanálu Discovery za první díl série Fabulous Cakes (Báječné dorty pozn. red.). Stříbrný hrozen získá BBC za úvodní epizodu seriálu Two Greedy Italians (Dva chamtiví Italové pozn. red.). Broznový hrozen putuje rovněž za oceán producentům a tvůrcům z GP Media za úvodní epizodu série Extreme Food. Porotě se líbil extrémní způsob pátrání po jídlech nedotčených globalizací.

Rozhlasový Zlatý hrozen získal Český rozhlas Regina za pořad Palírny autorky Jolany Novákové. Druhé místo obsadil snímek Zdravě a chutně to dáš! Slovenského rozhlasu a autorky Tatiny Šuškové. Mezi reklamními spoty zvítězily u porotců Kladruby propagující plzeňský Staropramen. Zvláštním uznáním pak porota ocenila spot Vína z Moravy, Vína z Čech Vinařského fondu.