A navíc, výrazná část z toho putovala pouze mezi dva regionální týdeníky – Znojemsko a Znojemský týden. Ty se přitom podle některých pozorovatelů před loňskými komunálními volbami staly „hlásnou troubou" sociální demokracie. Právě ČSSD vládla v minulém období Znojmu a po volbách se opět dostala do čela města. Přitom obdobné sumy rozdělila „oranžová radnice" z veřejných peněz mezi obě periodika i v roce 2013.

Politická propagace

„Výše této částky a zejména samotný fakt utrácení peněz tímto způsobem je u veřejných institucí nestandardním krokem. Tyto a podobné mediálně-reklamní výdaje jsou víceméně veřejně nekontrolovatelné a mohou se jednoduše stát značným rozšířením prostoru pro vlastní politickou propagaci a prezentaci," varoval již před časem politolog a předseda občanského sdružení Ekonomicko-politický institut Jaromír Příkazský.

Z městského rozpočtu Znojma putovalo do médií (r. 2014):
Celkem 4 mil. Kč

Z toho:
Znojemsko 936 tis. Kč
Znojemský týden 631 tis. Kč
Radio Blaník 266 tis. Kč
MF Dnes 105 tis. Kč
Metropolitan 40 tis. Kč
Znojemský deník 36 tis. Kč
TV Cyklotoulky 33 tis. Kč
Další rádia 1,25 mil. Kč
Venkovní reklama 0,75 mil. Kč

Vysoká částka vydaná loni do soukromých médií nadzvihla nyní i opoziční zastupitele Znojma, kteří tyto výdaje kritizovali na posledním zastupitelstvu města při schvalování letošního rozpočtu. Poukazují na fakt, že město vydává své radniční Znojemské listy, takže ostatní peníze do reklamy jsou zbytečné. „Radnicí dlouhodobě vydávané Znojemské listy jsou perfektní věc, všichni lidé dostanou potřebné informace do schránky. Pokud jde například o projekt Kolumbus, považuji další inzerci v ostatních médiích za vyhazování peněz. Stejně tak zbytečná byla půlstrana ve Znojemsku o nových chodnících. Město je přece schopno o takových záležitostech informovat ve vlastní režii," míní například zastupitel Jiří Feichtinger (Změna).


Nejen podle něj je tak zcela zbytečné, aby město dávalo reklamu do jiných tištěných médií, když fungují radnicí vydávané Znojemské listy. „Podpora regionálního tisku je vhodná, ale bylo by žádoucí říct, co za to," opřel se do radnice i zastupitel Karel Fiala (Pro Znojmo).

Podle Karla Fialy se totiž ve Znojmě stává, že tisk reaguje pouze na koalici a je hluchý vůči opozici. „Obsah novin je pak velice jednostranný. Pokud chtějí novináři noviny prodat, musí přece čtenáře informovat. Měly by být stanovené dotace, ale naprosto průhledně a jednoznačně," vyjádřil své stanovisko na posledním zastupitelstvu Fi­ala.

Starosta Vlastimil Gabrhel (ČSSD) hájí kroky radnice. Díky inzerci v soukromých médiích se podle něj lidé dozví, co se na radnici děje. „Představíme projekty, investice do budoucna nebo kulturní akce," reagoval Gabrhel na posledním zastupitelstvu.

Právě tam se ohledně inzerce v médiích strhla poměrně bouřlivá debata, neboť zastupitelé schvalovali rozpočet města pro tento rok a konkrétní částka vypovídající o tom, kolik chce město do inzerce letos dát veřejných peněz, nebyla v rozpočtu jasně zřetelná. „Inzerce je zahrnutá v kolonce ostatní služby, ale přimlouvám se, abychom statisícové částky v rozpočtu viděli. Zajímalo by mě totiž, podle jakého klíče je inzerce zadávána. Pokud vím, nešla harmonicky napříč jednotlivými médii," upozornil i zastupitel a někdejší starosta Petr Nezveda (ODS).

Podle politologa Příkazského je ve vyspělých západních demokraciích nestandardní, aby tolik peněz, jako je tomu ve Znojmě, plynulo do soukromých médií. „A zásadním způsobem to ničí nejen politickou kulturu v zemi, ale zejména ohrožuje samotný charakter demokratické politické soutěže, která je založena na volné soutěži politických stran a rovných podmínkách ve volbách. Politickou propagací placenou z veřejných peněz jsou tyto podmínky narušeny," upozornil politolog, podle něhož je toto zejména v době volební kampaně nebezpečné.

Stejného názoru je i specialista na otevřenost veřejné správy Oldřich Kužílek. „Vzpomínám si, že na úrovni vlády se řešil podobný případ v Argentině. U soudu skončila záležitost ovlivňování médií a výsledkem bylo nařízení, že peníze je nutné rozprostírat rovnoměrně. Z příkladu vyplývá, jak velkou transparentnost tato věc vyžaduje, jde přeci o veřejné peníze," přiblížil Oldřich Kužílek.

Toho navíc překvapilo, že znojemská radnice nechtěla Deník informovat o konkrétních částkách, které město dalo loni na reklamu skrze zdejší média. "Každý má právo na informace a radnice je povinna je sdělit. Pokud by byla žádost podána oficiálně dle příslušného zákona, nabízela by se pak možnost pro podání odvolání," konstatoval Kužílek.