Proč je to ale tak komplikované? Rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima ve středu řekl, že znalosti jsou to, co víme, když se probudíme ve dvě hodiny v noci se dvěma promile v krvi. Vše ostatní je možné si dohledat. A škola by měla děti naučit, kde najít potřebné informace a jak s nimi pracovat, propojovat je a vyhodnocovat. To, co by každý absolvent základní a střední školy měl znát, vědomostní jádro, musejí určit odborníci. Není důvod to protahovat. Stejně jako rozhodnutí, že známky je třeba nahradit formativním hodnocením a víceletá gymnázia kvalitními základními školami.

Od rakousko-uherského modelu bychom se konečně měli posunout k modernímu vzdělávacímu systému, který se nebude odvíjet od jednoho testu u přijímaček na SŠ nebo maturity. Každý učitel by měl vědět, jaké ovoce jeho snaha přináší. Zpětná vazba je nutná, a zdaleka nesouvisí s výsledky čtvrtletní písemky. Zatím bohužel pořád platí, že rodiče se dětí denně ptají, jakou známku dostaly. Místo toho, co se naučily. Pokud se to rychle nezmění, technologický vlak nám ujede.