Mrtví chodci tak tvoří více než pětinu všech obětí dopravy na Znojemsku. Ve velké většině případů ale za srážky mohou řidiči. Letos pěší začnou chránit inteligentní blikající přechody.

Většina nejtragičtějších nehod se stala na podzim a v zimě. Tedy v měsících, kdy situaci na silnicích komplikuje počasí. „Letos se chceme zaměřit na řidiče i chodce. Připravujeme akci, při níž poradíme chodcům, jak být na silnici lépe viděn. Budeme jim například nabízet i reflexní materiál,“ řekl mluvčí znojemské policie Jan Křepela.

Horší viditelnost ale podle mluvčího v žádném případě řidiče neomlouvá. „Podzimní a zimní počasí přináší největší riziko. Řidiči mu ale musí jízdu přizpůsobit,“ dodal mluvčí. V osmině případů ale za srážky mohli i chodci. Jeden byl v době nehody opilý.

Tři z pěti smrtelných kolizí pěších s auty se staly na znojemských přechodech. V září autobus srazil důchodce na ulici Rooseveltova. V prosinci zase na osvětleném přechodu na ulici Pražská nepřežily srážku s autem dvě teprve jedenáctileté školačky. „Průběžně sledujeme nejkritičtější místa. Na nich pak doporučujeme úpravy,“ řekl Křepela.

V nejbližší době by mělo přibýt osvětlení na přechodu přes hlavní tepnu mezi Znojmem a Příměticemi. „Na vytipovaných přechodech také počítáme s použitím takzvaného LED systému,“ řekl místostarosta Znojma Jan Blažíček. Systém by měl sám rozpoznat chodce u a na přechodu a řidiče na ně upozornit světelným signálem. „Tento princip se hodně používá v sousedním Rakousku,“ dodal Blažíček. Bezpečnější by také v nejbližší době měly být přechody na křižovatce ulic Rooseveltova a 28. října nebo na Dukelské ulici.

V počtu smrtelných zranění byl minulý rok nejtragičtější za poslední tři roky. Na silnicích zemřelo třiadvacet lidí. Pětapadesát jich bylo těžce zraněno. Prudce také stoupl počet nehod, při kterých hrál roli alkohol.

Dopravní nehody s chodci

2007 2006
Celkem 40 55
Úmrtí 5 2
Těžké zranění 5 14
Lehké zranění 27 37
Pachatel chodec 5 7