„S letošním ročníkem jsem velmi spokojen. Zejména v době, kdy se tolik mluví o krizi a problémech, které přináší, jsme chtěli lidem nabídnout od toho všeho si odpočinout u kvalitní hudby a poskytnou příjemné zážitky. Mám za to, že se nám to i tentokrát podařilo," uvedl prezident festivalu Jiří Ludvík.

Podle pořadatelů si festival uchoval i při mírně menším počtu koncertů srovnatelný počet diváků jak v předchozích letech. „Podobně jako v posledních uplynulých ročnících jsme na koncertech a dalších akcích festivalu přivítali na čtrnáct tisíc diváků," sdělila mluvčí festivalu Jana Příkazská.

Program letos nabídl několik premiér. Hned v úvodu přinesl hudebním umem i vtipem jiskřící vystoupení dvojice Igudesman a Joo, která v České republice vystupovala vůbec poprvé. Ve svém programu nazvaném Little Nightmare Music znojemské publikum velmi úspěšně přesvědčovala, že klasické hudba nemusí být nutně vážná. „Má v sobě spoustu vášně a humoru. Vážná tolik není, to jen hudební průmysl se tváří hrozně vážně," vysvětloval přístup dua k hudbě houslista Aleksej Igudesman.

Dvojí premiéru si pro Znojmo připravil patron festivalu Pavel Šporcl. „Bylo mi velkým potěšením a radostí uvést právě ve Znojmě poprvé veřejně moje nové album a projekt Sporcelain. Premiéru měly ve Znojmě také nové elektrické housle, které pro mě postavil birminghamský mistr houslař Dave Bruce," sdělil Šporcl, který na festivalu vystoupil ještě s virtuózním programem La Folia. Premiéra Sporcelainu do posledního místa zaplnila louckou jízdárnu, do které se vměstnalo víc než tisíc návštěvníků.

Pořadatelé dostáli i letos své tradici, když připravili vlastní originální inscenaci. Tentokrát spojili vrcholná duchovní díla Jeana Baptisty Lullyho, jemuž byl letošní festival věnován, s originální baletní choreografií. Někteří odborní kritici byli s dílem nespokojeni. „Po projektech Purcellovy semiopery Král Artuš nebo znovuobjevení opery Josefa Myslivečka Montezuma je ale projekt Král Slunce bohužel krokem zpět. Je velká škoda, že choreografka, režisérka a výtvarnice kostýmů zmařila svoji choreografii ideou a libretem. Nepřinesla ani novum, ani odvahu v inscenování sakrální hudby na jevišti," napsal například v obsáhlé recenzi Pavol Juráš na serveru Opera Plus. Současně ovšem poukázal na velký ohlas u diváků.

„Letošní inscenace se od oper z předchozích let samozřejmě lišila, ale líbila se mi. Osobně jsem se soustředila na hudbu, která byla výtečná, ale i balet byl zajímavý," nastínila jedna z pravidelných divaček festivalových koncertů Alžběta Kučerová.

Podle prezidenta festivalu je důležité, že recenzenti představení věnovali pozornost. „Pro letošek jsme zkusili něco jiného a nezvyklého a kritiky máme příznivé i nepříznivé. V každém případě šlo o představení natolik zajímavé, že odborníkům stálo za to, aby se mu takto věnovali," zamyslel se Ludvík.

Současně oznámil zaměření příštího ročníku. „Zamíříme do Itálie na přelomu renesance a baroka. Festival věnujeme dílu Claudia Monteverdiho. Jelikož stojí u samotných počátků opery jako hudební formy, budeme dělat vše pro to, abychom mohli příští rok opět představit operní projekt," slíbil.