VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Beran: Mrzí mě, když děti z kostýmů odrostou. Režíruje i krále s královnou

Znojmo – Už téměř čtvrtstoletí režíruje Václav Beran průvod, který je hlavním lákadlem Znojemského historického vinobraní. Ústřední postavou průvodu bývá král Jan Lucemburský s chotí Eliškou Přemyslovnou a družinou bubeníků, praporečníků, kejklířů, komediantů, pážat, dvorních dam i rytířů na koních. Kostýmovaný průvod bezmála pěti set historických postav je výpravnou podívanou, která připomíná návštěvu Jana Lucemburského ve Znojmě.

1.6.2017
SDÍLEJ:

Václav Beran režíruje téměř čtvrtstoletí Znojemské historického vinobraní.Foto: DENÍK/Dalibor Krutiš

Režisér Beran nyní vybral zhruba čtyřicet zájemců z těch, kteří přišli na konkurz. „Ostatní s námi chodí dlouhé roky. Někteří z nich začínali v dětství jako pážata a pak postupně přešli na vznešené pány nebo dvorní dámy," říká Beran. Podobným způsobem se na roli královny Elišky Přemyslovny vypracovala Michaela Filipová, která posledních osm let figurovala v průvodu jako princezna Anna.

Účast v průvodu je pro mnohé obyvatele Znojma prestižní záležitost a zájem mají i mladí. „Často přijdou na konkurz děti samy, ale my vyžadujeme souhlas rodičů. Bereme děti starší deseti let. To je věk, kdy jsou už schopné respektovat pravidla a vše zvládnout," vysvětluje režisér. Dodává, že lituje, když se musí s panoši či pážaty rozloučit. Konkurzem totiž mimo jiné nahradí děti, které ze svých dobových kostýmů odrostly.

Nedílnou součástí velkolepé show, která vypukne v polovině září, jsou i jezdci na koních. „Máme zvláštního poradce, který nám určí, který kůň za kterým může v průvodu jít, aby se nic neočekávaného nestalo. Do těchto věcí se nepletu, koňáci sami vědí nejlíp, jak zvířata bezpečně seřadit," říká Beran.

Autor: Ilona Pergrová

1.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté Znojma prohráli i druhé derby sezony.
7

Orli v derby Vídeň potrápili, ale nakonec prohráli 4:6. Rozhodly přesilovky

Ředitel Českého rozhlasu Brno Jaromír Ostrý.

ONLINE ROZHOVOR: Ptejte se ředitele Českého rozhlasu Brno Jaromíra Ostrého

Impulsy k tetování jsou různé. Je načase zbavit se předsudků, říká tatér Musil

Blansko – Sklepní doupě s lehátkem, chatrné osvětlení a pofidérní muž s tatérskou jehlou. Tento obrázek tetovacích salonů nám často vnucují béčkové filmy. Zažité představě zcela vzdoruje salon blanenského tatéra Jiřího Musila. Spíše než jako tatérské studio působí dojmem luxusně zařízeného kosmetického salonu. V pečlivě uklizené místnosti, které vévodí černé křeslo, nás vítá sympatický hubený muž. Ačkoliv sám prosazuje při tetování vysoké hygienické standardy, pozastavuje se nad přemrštěností některých norem. „Zdá se mi zvláštní, že nikoho stejnou měrou nezajímá výtvarná stránka. Občas s nadsázkou říkám, že úředníkům je jedno, jestli tam vytetuji lejno, hlavně když bude sterilní,“ směje se Musil.

Svezení Populárem probudilo vášeň. Muzeum motorismu ročně navštíví 10 tisíc lidí

Znojmo – Starou stíhačku, parní lokomotivu a především desítky historických motocyklů, aut a rozmanitých strojů. To vše sesbíral a před vystavením obnovil majitel znojemského Muzea motorismu Jan Drozd. Návštěvníky do staré vodárny u znojemské přehrady láká už desátým rokem.

Orel Číp si vyčistil hlavu u přítelkyně: Chceme hokej plný energie a bruslení

Znojmo – Nařízení trenéra odpočnout si od zimního stadionu vzal poctivě. Hokejový Orel Radek Číp trávil část reprezentační přestávky v Praze u přítelkyně. „Vždy tam vypnu hlavu,“ hlásí znojemský forvard. Ke slovu ovšem přichází opět mezinárodní soutěž EBEL, v níž se Orli už v neděli od čtyř hodin odpoledne představí na ledě vedoucí Vídně.

Politikou se dnes bavím, když už si ten cirkus platíme, říká herec Kňažko

Brno - Hru Shylock, která se podle něj dotýká nás všech, uvede v pondělí Divadlo Bolka Polívky v hlavní roli s Milanem Kňažkem. Slovenský herec se po pádu komunismu od divadla přesunul do politiky. Působil jako poradce Václava Havla, později jako slovenský místopředseda vlády a ministr kultury. Před pár lety se k divadlu vrátil, aby pomohl najít nový směr. „Pádem komunismu divadlo ztratilo důvod projevovat svobodu mezi řádky a v metaforách. Hledalo nový směr. Proto jsem se vrátil,“ říká Kňažko v rozhovoru pro Deník Rovnost.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT