„Opera, kterou Šostakovič napsal ve věku pouhých dvaadvacet let na motivy Gogolovy satirické povídky, se při své premiéře roku 1930 v Leningradu setkala s nadšenou odezvou publika. O šest let později však moskevská Pravda uveřejnila nechvalně známý článek „Chaos místo hudby", na kterém se mimo jiné podílel i Stalin, a opera až do roku 1974 zmizela z ruských jevišť a upadla v zapomnění," přiblížili osudy díla distributoři v upoutávce.

Představení má upoutat nejen hudbou. Režie se totiž chopil jihoafrický vizuální umělec William Kentridge. „Inscenace překypuje výtvarnými nápady, využívá sofistikovanou hru světel a stínů, statické i pohyblivé projekce, kombinuje herce a loutky," popsala Radka Ondráčková z distribuční společnosti.

Organizátoři doufají, že málo známý kus českého diváka zaujme. „Kde jinde by měl příběh Nosu rezonovat než v naší zemi se silnou literární tradicí absurdity v díle Kafky nebo Havla. Kentridgova inscenace navíc podtrhuje komickou stránku patálií se zmizelým nosem," sdělila Malvína Řezáčová z Aerofilms.

Děj opery se točí kolem příběhu nabubřelého státního úředníka, který se jednoho dne probudí bez nosu a vyhlásí po něm proto policejní pátrání. „Nelze se nesmát, když vidíte po scéně běhat nos v životní velikosti v uniformě státního rady, a zoufalého byrokrata, jak po něm pátrá v kostele, v redakci novin, u zkorumpované policie," řekl pro Lidové noviny brazilský barytonista Paulo Szot, kterýse ujal hlavně role Kovaljova.