Scénická koláž z díla italského skladatele Claudia Monteverdiho s názvem Combattimento zazní už zítra večer na Hudebním festivalu Znojmo. Nabídne téma lásky a války, hudbu plnou vášní a emocí. Premiéru díla připravil dirigent a umělecký ředitel Hudebního festivalu Znojmo Roman Válek.

„Provozování Monteverdiho hudby je velkým oříškem, a to jak z hlediska hudebního, tak inscenačního. V programu se vyskytují miniaturní operní formy, ale i nově inscenované původně ryze koncertní skladby. Základním prvkem však zůstává jakési opojení manýrismem vyhraněným citovým stylem počátku 17. století," uvedl Válek.

Z Monteverdiho nemálo oper se dochovaly pouze tři. „Takže madrigaly celkem devět obsáhlých knih, jsou logicky i právem v centru monteverdiovské dramaturgie. Monteverdi zde, a to je společný rys všech velkých tvůrců, mistrně spojuje prvky tradiční hudby 16. století s nastupující ,seconda practicou' tedy něco jako new age 17. století. On ale kvalitní hodnoty nezavrhuje, ale opravdu skvěle míchá staré s novým, polyfonii s jednohlasem, zpěv bez nástrojů s orchestrálním doprovodem, niternost citové poezie se scénickými díly," naznačil dirigent.

Premiéra Combattimenta i obě reprízy se odehrají poněkud netradičně v kostele svatého Michala. „Loni jsme tam nahrávali Lullyho Král tančí. Ten prostor má úžasné fluidum. Monteverdiho Combattimento se tam dobře hodí. Vše je postaveno na konfliktu antiky s křesťanstvím a na vyznění do víry, lásky a naděje. Koketovali jsme i s nějakou větší operou. Tedy s jednou ze tří, které se dochovaly. Museli bychom však produkci několikanásobně zdražit. Takové prostředky bychom nedokázali najít," řekl prezident festivalu Jiří Ludvík.

Jak dodal, Combattimento považuje za operu. „Toto dílo má operní parametry, přestože není tak obrovské," dodal Ludvík.

Záměr nabídnout dílo v netradičním festivalovém prostoru objasnil i umělecký šéf festivalu. „Chtěli jsme zhmotnit takzvané Theatrum Sacrum neboli divadlo v kostele, kterému se v minulosti věnovali například františkánští mniši. Manýristické myšlenky řeší svár těla a ducha, vztah k Bohu jako vyššímu poznání lidského ducha. Také zvukové mysterium chrámu Páně výborně svědčí dobovým nástrojům, například renesanční harfě, theorbám, o lidském hlasu nemluvě," dodal Válek.

Stejně jako v předchozích letech nastudoval dirigent i letošní zlatý hřeb festivalu, tedy Combattimento, spolu s orchestrem Czech EnsembleBaroque.

Premiéru mohou diváci vidět v kostele již zítra v devět hodin večer, reprízu pak v sobotu ve stejný čas, derniéra se uskuteční v neděli také v devět hodin večer.

Combattimento

Premiéra: Claudio Monteverdi: Combattimento víra, láska, naděje

Účinkují: Czech Ensemble Baroque

Soprán: Stanislava Mihalcová, Tereza Válková, Alt Markéta Cukrová, Kontratenor Martin Ptáček, Tenor Jaroslav Březina, Tomáš Kořínek, Bas Joel Frederiksen, Martin Vacula

Tanec: Jitka Košíková

Koncertní mistr: Peter Zajíček

Dirigent: Roman Válek