Originální nastudování méně známých nebo v tuzemsku neinscenovaných oper patří už k tradici znojemského festivalu. Letošní dílo má několik zvláštností. „Král Artuš je napůl opera a napůl činohra. Z dnešního pohledu jde o velkolepou show propojující shakespearovské drama s operou i činohrou, áriemi, sbory, tancem i scénickými efekty. Je to snoubení pohádky s legendou, autentická barokní instrumentace orchestru a výborné herecké i pěvecké výkony,“ představil Purcellova Artuše dirigent Roman Válek.

Poukázal na silné herecké obsazení. „Osobně bych operu King Arthur označil za sjezd nositelů Thalií a cen Alfréda Radoka. Ve festivalovém ansámblu se sešla velká herecká jména. Hlavní role si rozdělili bratři Filip a Michal Čapkovi, Miloslav Mejzlík, Kristýna Frejová, Petra Hřebíčková, Ivan Palúch, Michaela Horká a Tomáš Novotný. Skvělé je i obsazení operních sólistů. Představí se Roman Janál, Michaela Šrůmová, Lívia Obručník Vénosová, Jaroslav Březina a Jakub Burzynski,“ vypočítal Válek.

Další nepředvídatelnou zvláštností byla letošní odložená premiéra. Sobotní průtrž mračen hodinu před začátkem představení zaplavila jízdárnu Louckého kláštera. „Musím moc poděkovat celému týmu. Pracovali do pěti hodin ráno, aby vysušili podlahu a mohli jsme v neděli hrát,“ zdůraznil prezident festivalu Jiří Ludvík.

Na uklízení se podílelo asi čtyřicet lidí. „Vzali jsme hadry a smetáky a pustili jsme se do práce. Klečeli jsme na zemi a kousek po kousku vodu vysoušeli. Sama jsem šla spát někdy ve dvě ráno, nejméně pět lidí zůstalo spát přímo v jízdárně, hlídali techniku,“ doplnila produkční festivalu Lenka Zouhar Ludvíková.

Některým interpretům v sobotu pohled do zaplaveného sálu vehnal slzy do očí. „Celý ansámbl tři týdny pracuje a zkouší a pak, chvíli před premiérou, přijde tohle. Obrečela jsem to,“ svěřila se cembalistka Monika Knoblochová, jedna z každoročních opor festivalového orchestru.

O den odložená premiéra nakonec možná soubor ještě více nabudila, za svůj výkon tak sklidil zasloužené ovace. Režisérka Jana Janěková a dirigent Roman Válek připravili představení, ve kterém česky mluvená činohra i anglicky zpívané operní pasáže drží pohromadě a neztrácí dynamiku. Herci i pěvci rozehrávají drama milostného příběhu a válečného konfliktu z úsvitu britských dějin, kterému nechybí jiskra a vtip. Třebaže si právě Artušův příběh velmi zaslouží otevřenou scénu v minoritském klášteře, i v loucké jízdárně navrhl Jaroslav Milfajt nápaditou scénu, která diváky přímo láká na další reprízy na hlavní scéně na klášterním nádvoří.

Po včerejší první repríze chystají pořadatelé ještě dvě další představení na dnešek a na čtvrtek. I ta začínají v devět večer v minoritském klášteře, nebo v případě nepřízně počasí v loucké jízdárně.