Mezi nejpozoruhodnější operní inscenace loňského roku zařadili hudební kritici provedení Motezumy Josefa Myslivečka na Hudebním festivalu Znojmo. Vyplývá to alespoň ze včera oznámených širších nominací na Ceny Thálie. Za role ve festivalové opeře do nich porotci zařadili sopranistku Marii Fajtovou a tenoristu Jaroslava Březinu.

Znojemský Motezuma je mezi nominovanými jedinou inscenací vzniklou mimo kamenná divadla a jediným zástupcem oboru staré hudby. „Je to skvělá zpráva pro festival i pro Znojmo. Zařazení do širšího výběru je pro nás velkou poctou a povzbuzením do další práce,“ radoval se z oznámení prezident festivalu Jiří Ludvík.

Zdůraznil, že vlastními operními inscenacemi je znojemský letní festival klasické hudby v republikovém měřítku ojedinělý. „Už samotné nominace považuji za doklad, že s nesrovnatelně menším rozpočtem lze připravit představení srovnatelné s tím, co mnohem déle a nákladněji produkují kamenná divadla,“ dodal Ludvík.

Vysvětlil také, proč v nominacích vidí projev uznání pro Znojmo. „Je to další důkaz, že Znojmo je kulturní město a že má své kulturní zázemí. Pro festivalové opery sice vybíráme přední umělce z různých míst, ale na každé inscenaci se podílí i spousta Znojmáků, ať z řad muzikantů nebo produkčního týmu,“ uvedl prezident festivalu.

Podle dirigenta opery a uměleckého šéfa festivalu Romana Válka musí sólisté při festivalových operách ukázat, co je v nich nejlepšího. „Musíme si uvědomit, že naše inscenace vznikají za dva týdny, v kamenném divadle třeba půl roku. Navíc si vybíráme kusy, které před námi nikdo nehrál. Proto mají naši sólisté těžkou práci a nemohou nic v přípravě ošidit,“ přiblížil Válek charakteristické rysy znojemských oper.

To mohl být jeden z důvodů, proč se porotci o Motezumu zajímali. „Marie Fajtová i Jaroslav Březina jsou renomovaní sólisté. Proto možná bylo zajímavé je sledovat, jak budou vystupovat mimo prostředí kamenných divadel. Snad porotce zaujalo či překvapilo, pokud přijeli do Znojma poprvé, že letní produkce pod otevřeným nebem je poctivá a neošizená práce,“ uvažoval dirigent.

Porotci ve zdůvodnění svých nominací právě na výborné výkony umělců poukázali. „Koloraturní sopranistka Marie Fajtová dokázala naplnit mimořádné nároky virtuózního partu manželky posledního aztéckého vládce. I díky jejímu výkonu se Hudebnímu festivalu Znojmo s jeho nápaditou dramaturgií podařilo vyzdvihnout z prachu archívu operu seria s exotickým námětem založenou právě na pěveckém mistrovství,“ napsali porotci.

U Jaroslava Březiny vyzdvihli také herecké zvládnutí role. „Při všech technicky obtížných místech zdobného partu neopomněl pěvec vystavět herecky tvárně tuto postavu,“ dodali porotci.