Předchozí
1 z 6
Další

Svatby nejsou pro mě, říká Monika Baštová. Fotí divadlo i boje husitů s křižáky

Do tátovy temné komory zvědavě nahlížela odmala, víc fotit začala před čtrnácti lety po narození syna. Zhruba devět let se Monika Baštová věnuje reportážní fotografii a začíná snít o tom, že by se z největšího koníčku mohlo stát i něco víc. Výběr ze snímků, které nafotila při natáčení krátkého filmu Husité, uvidí do desátého října návštěvníci výstavy ve znojemském Domě umění.

Monika Baštová .Zdroj: Petra Písařovicová

Svou fotografickou parketu osmatřicetiletá servírka našla díky setkání s historickou hudbou. „Potkala jsem se skupinou Lucrezia Borgia a jejím šéfem Antonínem Macečkem. Kapela slavila deset let, já jsem ráda pracovala s grafickými programy, tak jsem nabídla, že jim udělám na YouTube první videa. Potom jsem udělala booklet a začala s Lucrezii fotit při vystoupeních. No a potom přišly první klipy,“ vzpomíná. Se znojemskými muzikanty se při natáčení podívala i na palubu historické lodi La Grace. „Nejvíc se mi asi líbilo natáčení klipu k výročí císařovny Marie Terezie, už kvůli nádherným kostýmům,“ dodává.

Z natáčení krátkého filmu Husité.Zdroj: Monika Baštová

Baštová dokumentovala také vznik klipu První republika a spolupracuje s ochotníky ze znojemské Rotundy. Při každém natáčení se podle svých slov naučí něco nového. „Pořád hledám a zkouším nové pohledy, nejlepší bývá často ten poslední,“ usmívá se fotografka. Připomíná, že si musí hlídat, aby zůstávala mimo záběr kamery a nerušila scénu. „Většinu času proležím na zemi. Vůbec nejvíc času pak ale strávím u počítače, kde vybírám ze stovek záběrů ty povedenější a dál je upravuju. Kolik to bývá hodin, snad raději ani nepočítám,“ říká Baštová.

Z natáčení klipu První republika.Zdroj: Monika Baštová

O tom, že by se focení věnovala profesionálněji, hodně přemýšlí, ale stále váhá. „Mám hodně kamarádů, kteří mají skvělé fotky, ale naříkají, že kdyby to byla práce a povinnost, tak ty fotky tak dobré nebudou,“ přemítá Baštová. A například svatební fotografkou být nechce vůbec. „Fotila jsem čtyři svatby a už vím, že tohle nebude moje cesta. Obdivuji fotografy, kteří svatby zvládají s klidem a přehledem. Musí zachytit mnoho neopakovatelných momentů, to je odpovědnost, která by mě velmi svazovala,“ vysvětluje Baštová.

Z natáčení krátkého filmu Husité.Zdroj: Monika Baštová

Poukazuje přitom, že při natáčení nebo focení divadla jsou příležitosti si záběry připravit. „U Rotundy jdu vždy na několik zkoušek a fotím až na závěrečné technické zkoušce. Při natáčeních se jednotlivé záběry zkouší a opakují,“ vysvětluje fotografka.

Z představení znojemského divadelního spolku Rotunda.Zdroj: Monika Baštová

Ve znojemském domě umění do 10. října vystavuje fotografie z natáčení krátkého filmu Husité. „Byl to dosud největší projekt, na kterém jsem pracovala. Zabral celkem pět natáčecích dní a zahrnuje i střety husitů s křižáky. Fotky už měly dobrou odezvu na sociálních sítích. Doufám, že se budou líbit i návštěvníkům Domu umění,“ uzavírá Baštová. Na další projekty se těší. „V říjnu by měl být hotový další projekt, který zatím zůstává tajný. A na příští rok připadají zajímavá výročí, tak uvidíme, jaký klip Antonín Maceček vymyslí tentokrát,“ usmívá se.

Z natáčení krátkého filmu Husité.Zdroj: Monika Baštová