Neblahá statistika vyplývá z nejnovějších údajů Centra dopravního výzkumu. „Od ledna do června zemřelo na českých silnicích devětapadesát důchodců. Jde o nejvyšší takový počet za deset let. V Jihomoravském kraji je přitom situace jedna z nejhorších,“ sdělil Lukáš Kadula z brněnského centra.

Na jižní Moravě zemřelo při dopravních nehodách letos osm starších lidí. „Je to přesně polovina ze všech úmrtí. Kraj také dominuje s devětatřiceti těžce zraněnými důchodci. Na všech takto zraněných se podíleli téměř třetinou,“ doplnil.

Největší skupinu podle výzkumu tvoří chodci, následují cyklisté a řidiči. Například polovinu všech mrtvých cyklistů na silnicích tvořili jen důchodci.

Podle policejní mluvčí Kamily Haraštové jsou starší lidé v silničním provozu specifická skupina. „Je třeba počítat s tím, že mohou mít pomalejší reakce. V každém případě je však nutné rozlišovat, kdy jsou viníky nehody a kdy oběťmi,“ uvedla.

8
důchodců od ledna do letošního června zemřelo na silnicích v kraji.

Ke zraněným starším lidem na silnice vyjíždí často krajští záchranáři. Nedávno třeba ke dvěma cyklistům na Mikulovsku. „Měli vzájemnou kolizi. Jednoho s těžkým zraněním přepravil do nemocnice vrtulník, druhý se poranil středně těžce. Počty podobných výjezdů k důchodcům jsou nicméně zatím stejné, jako v uplynulých letech,“ řekla za záchranku Bothová.

Výkon řidičů i chodců podle dopravního experta Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti negativně ovlivňují i dlouhodobě vysoké teploty. „Účastníci silničního provozu mívají problém s udržením koncentrace, pomaleji reagují a snadněji se unaví. A unavený řidič je stejně nebezpečný, jako kdyby řídil opilý,“ uvedl Budský.

Podle důchodkyně Jarmily Jiráskové starší chodci nevěnují dopravě dost pozornosti. „Myslí si, že když mají hůlku, tak jim každý na přechodu zastaví a ani se nerozhlédnou,“ okomentovala.