VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Inspektor: Pilot věděl, že do vzduchu nesmí

Znojmo/Miroslav - Necelý týden po tragické havárii malého letadla, ve kterém blízko letiště u Miroslavi zahynul jednapadesátiletý pilot, hovoří inspektor Milan Pecník z Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod o tom, co nehodě předcházelo.

11.4.2008
SDÍLEJ:

Tragická nehoda ultralightu u MiroslaviFoto: DENÍK/Daniel Smola

Co bylo příčinou pádu letadla?
Prvotní příčinou pádu bylo bezesporu zastavení motoru. Podle svědků totiž motor šel špatně už při vzletu letadla.
Nemusí to být ale problém motoru. Pilot mohl mít potíže s palivem, palivovou instalací a podobně. Teprve dnes budeme pracovat na vyloučení závady na motoru. Šéf techniků byl ve středu na letišti, kde police rozpečetila trosky letadla a my jsme si vzali motor ke zkoumání. Stav motoru bude posuzovat komise. Postupujeme krok za krokem.

Jsou ultralighty nebezpečné?
U letadla této kategorie musí pilot vždy počítat s tím, že se mu motor může kdykoliv zastavit. Tato kategorie totiž nemá tak přísné požadavky na certifikaci kvality motoru.

O jakou kategorii letadla tedy v tomto případě vlastně šlo?
To letadlo v podstatě nemělo kategorii. Vysvětlím to podrobněji. Za předpokladu, že by se jednalo o dvoumístné letadlo, tak by mohlo vážit čtyři sta padesát kilogramů. To je takzvaná vzletová hmotnost, což je hmotnost letadla i s pilotem, palivem a se vším v něm. Tohle letadlo ale bylo jen jednomístné a jeho maximální hmotnost by měla být nejvýše tři sta kilogramů. Havarované letadlo však prázdné, bez pilota a bez paliva vážilo celkem tři sta pět kilogramů.

Mohlo tedy vůbec do vzduchu?
Můžu říci, že letadlo nemělo z letecké amatérské asociace povoleno létat. Asociace totiž ještě před tragickou havárií pilota dopisem vyzvala, aby imatrikulaci odstranil, protože letadlo nesplnilo předpoklady pro to, aby mohlo být v kategorii sportovních létajících zařízení.

Pilot tedy věděl, že letadlo nemá ve vzduchu co dělat?
Ano. Musel to vědět. Také to mohla být jedna z příčin nehody. Když totiž pilotovi vysadil motor, měl se podle zásad pokusit sedat na zem před sebe. Jako instruktor své žáky učím, pokud se jim tohle stane po vzletu, nedělat žádné zatáčky a sedat před sebe. On se asi snažil letadlo dostat zpátky na letiště. Možná se obával, že když sedne do pole, které bylo měkké, může spadnout na nos či na záda. V případě nehody by se pak přišlo na to, že letadlo nemělo ve vzduchu co dělat. Proto se zřejmě snažil dostat zpátky na letiště. To je chyba, kvůli které už zahynuly desítky pilotů.

V jaké výšce se pilot chtěl obrátit na letiště?
Pokud je letadlo ve výšce sto metrů, může pilot udělat zatáčku maximálně devadesát stupňů. Ani z výšky sto metrů se tedy nelze obrátit a vrátit zpátky na letiště. Havarované letadlo však bylo ve výšce asi padesát metrů. V tom případě pilot mohl točit o třicet, čtyřicet stupňů doleva nebo doprava. Letadlo v těchto případech, kdy letí bez motoru, velmi rychle ztrácí výšku a z takové zatáčky pak snadno spadne.

Havarované letadlo bylo domácí výroby?
Ano, šlo o repliku Zlínu 50, který si pilot vyráběl zřejmě v hangáru na letišti. To vše však bez požehnání oficiálních úřadů.

Pilot byl bývalý profesionál. Jak je možné, že takto hazardoval?
Nevím. Šlo o pilota, který měl zkušenosti v oboru ultralightů. Měl platný pilotní průkaz, byl instruktorem a měl i kvalifikaci zkušebního pilota. Měl tedy vzdělání a byl natolik erudovaný, že měl vědět, že s takovým strojem do vzduchu nesmí. Jako instruktor má navíc dohlížet na pořádek ve vzduchu.

Je podobný případ v republice ojedinělý?
Ne. Bohužel, podobné případy se občas stávají. Za pět let pamatuji například dva podobné tragické případy, kdy piloti letěli bez platného pilotního průkazu, nebo neměli zdravotní kvalifikaci. Dvakrát či třikrát ročně letí pilot i s alkoholem v krvi. A to by se nemělo stát vůbec. To je špatné.

Autor: Dalibor Krutiš

Místo události:
11.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Orli se vrací z Korutan opět bez bodů

V Břeclavi někdo hodil do ledové Dyje tašku se čtyřmi štěňaty.

Štěňata zemřela v chladné řece. Kolemjdoucí je našel mrtvé v igelitce

Lichevník: Řezbář musí při práci hodně přemýšlet

Znojmo /ROZHOVOR/ – Práce se dřevem se Martinu Lichevníkovi stala během pár let z koníčka řemeslem. Nejčastěji tvoří dřevěné plastiky v životní velikosti, ale baví ho vyřezávat i zvířata. O své práci i o překvapení z ceny, kterou mu letos udělili znojemští radní, hovoří řezbář v rozhovoru pro Deník Rovnost.

Pohřešovanou ženu z Kyjovska podle policie zavraždil manžel

Nechvalín, Brno – Byl to zločin, pachatel zemřel, proto vyšetřování končí. Tak po osmi měsících jihomoravští kriminalisté uzavřeli tragédii v Nechvalíně na Kyjovsku. Dospěli k závěru, že pohřešovanou matku dvou dětí zabil její manžel. Ten v březnu dva dny po jejím zmizení spáchal sebevraždu skokem pod vlak.

Kam na nejlepší svařák. A za kolik?

/INTERAKTIVNÍ MAPA/ Proklikejte si, kolik zaplatíte za dvě deci svařeného vína či punče na vánočních trzích na náměstích českých, moravských a slezských měst.

Černá kuchyně v pivovaru. Znojmo získá muzeum vaření

Znojmo – Za historií vaření a stolování budou brzy chodit návštěvníci do areálu znojemského pivovaru. Má tam totiž vzniknou muzeum gastronomie. O koupi expozic, které byly několik let k vidění v centru Prahy rozhodli znojemští zastupitelé.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT