O polovinu méně aut bouralo v lednu na Znojemsku oproti stejnému měsíci vloni. Alespoň tedy podle policejních statistik. Může za to zřejmě nový zákon o ohlašování nehod. Řidičům umožňuje volat policii jen v případě, že škoda na autech přesáhne sto tisíc, při nehodě je někdo zraněn nebo usmrcen či dojde ke škodě na majetku třetí osoby.

„Zatímco v lednu minulého roku vyjížděli dopravní policisté k řešení nehod osmdesátkrát, tento rok jich ve stejném měsíci museli vyřešit jen šestatřicet,“ upřesnila znojemská policejní mluvčí Lenka Drahokoupilová.

Ohlašování nehod, přesahujících svou škodou určitou částku, není zcela revoluční záležitost.

„Před časem byla hranice dvacet tisíc, pak se zvedla na padesát. Nyní zákonodárci zvýšili limit na sto tisíc,“ vysvětlil mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.

Podle jeho slov nemusí pojišťovací agenti řešit mnoho případů, kdy účastník nehody škodu neodhadne.

„Vždy k tomu přistupujeme individuálně. Stane se, že si na místě všimnete rozbitého nárazníku. Později se ukáže, že náraz třeba poškodil motor. Na druhou stranu je divné, když někdo kompletně rozbije auto za dvě stě tisíc a policii nezavolá. To může znamenat, že byl opilý nebo se třeba pokusil o pojistný podvod,“ dodal Bálek.

Pokud konečná škoda lehce překročí zákonem daných sto tisíc, nemusí se poškozený obávat, že by mu pojišťovna dělala zbytečné problémy.

„Vždy se přihlíží k okolnostem nehody. Je rozdíl, když bouráte za bílého dne nebo v noci na neosvětlené silnici někde na vesnici. Tam se škoda odhaduje hůř,“ vysvětlil Bálek.

V případě, že si účastníci nehody nejsou škodou jisti, vždycky mají možnost policii zavolat. „Výjezd hlídky zpoplatněn není. Policisté mají heslo „Pomáhat a chránit“, tak jistě rádi pomohou,“ doplnil Bálek.

Na nedostatek práce si však dopravní policisté, po přijetí nového zákona, rozhodně nestěžují. „Když srovnám leden loňského roku a čísla za letošní první měsíc, vidím, že pokles našich výjezdů k prošetřování dopravních nehod je asi jen dvacet procent,“ přiblížil šéf dopravních policistů na Znojemsku Robert Pešek.

Jeho muži, podle něj, letos v lednu prošetřovali čtyřiatřicet dopravních nehod. „Znamená to, že při nich byla vyšší škoda, alkohol za volantem nebo zranění lidé,“ nastínil Pešek.

Dopravní policisté ale kromě vyšetřování dopravních nehod vyjíždějí také k takovým oznámením, u kterých by vůbec nemuseli asistovat. „Jde například o situaci, kdy nám zavolá někdo jiný, než účastníci nehody. Policisté pak přijedou k nehodě, a přestože by si ji mohli vyřídit podle nového zákona řidiči sami, už musejí kolegové začít prošetřovat přestupek. Výsledkem pak může být i pokuta, kterou by jinak viník nehody nedostal, pokud bychom o nehodě jednoduše nevěděli,“ uvedl Pešek.

Takových případů bylo v letošním lednu celkem sedmnáct. „Vloni se takto nepostupovalo, takže číslo pro srovnání neexistuje,“ doplnil šéf dopraváků.

Dopravní policisté využívají čas ušetřený na výjezdech k neoznámeným nehodám především k prevenci. „Naši lidé jsou jednoduše víc na silnicích, kde provádějí základní dohled nad dopravou,“ sdělil Pešek.

Nový zákon sice nabídl některým řidičům určitou výhodu, kdy nemusejí všechny nehody hlásit, musí se ovšem dohodnout na vině. „Nedohodnou – li se, jedeme na místo nehody my a musíme zjistit viníka. Toho pak uvedeme i do protokolu pro pojišťovnu,“ zakončil Pešek.

MONIKA CHODĚROVÁ, DALIBOR KRUTIŠ