Při couvání se chvíli nedíval a naboural auto. „Majitele jsem znal, a tak jsem se mu ozval. Jen tak bych neodjel. Nejsem srab,“ podotkl Tomáš Břenek z Boskovic.

Přibližně každý šestý viník však podle statistik Besipu loni v republice od nehody ujel. V Jihomoravském kraji to bylo 1 608 osob, meziročně je to více o 127 lidí. V kraji bylo při takových nehodách zraněno šestaosmdesát lidí, to je oproti předchozímu roku téměř o čtyřicet osob více. Jedná se o nejvyšší meziroční nárůst v tuzemsku.

Nárůst počtu viníků, kteří odjedou, je podle krajského koordinátora Besipu Pavla Čížka vážný. „Nejhorší je, když někdo odjede od zranění. Apelujeme na řidiče, aby za sebe vzali zodpovědnost a pomohli. Věřím, že kdyby se něco podobného stalo jim, byli by za pomoc vděční. Je to komplikace i pro ně. Častokrát se nejedná o velký problém, ale únikem se stane,“ upozornil. Hlavní příčinou nehod, od kterých viníci ujížděli, byl nesprávný způsob jízdy či nedání přednosti.

Ilustrační foto.
Svými těly zatarasí cestu. Upozorní na nebezpečí pro cyklisty a chodce

V tomto roce v kraji za první půl rok podle policistů odjelo od nehod 869 řidičů. „Většinou to jsou drobné nehody, například škrábnutí na parkovišti,“ sdělila policejní mluvčí Petra Hrůzová. Podle zákona je však řidič, který měl účast na dopravní nehodě, povinen vozidlo neprodleně zastavit.

Ujel každý šestý
∙ 17 556 nehod v republice, od kterých viník v minulém roce odjel. Meziročně je to více o 1429.
∙ 1 608 z toho bylo v Jihomoravském kraji, meziročně je to více o 127.
∙ 869 nehod v kraji letos od ledna do července, od kterých viník odjel. Meziročně je to pokles o 70.

S nehodami, u kterých viník není, se setkávají také záchranáři. „Někdy sice zavolají na tísňovou linku, ale protože nejsou na místě, nemohou operátorovi předat konkrétní informace. Tím přicházíme o cenné minuty, které mohou rozhodnout o tom, zda pacient přežije nebo ne,“ informovala jejich mluvčí Michaela Bothová.

Podle ní má účastník nehody zavolat na tísňovou linku a spolupracovat s operátory. „Pomohli by mu zahájit resuscitaci, pokud by to stav pacienta vyžadoval, a mezitím by už na místo vyslali sanitku. Nejde o nic menšího, než je záchrana života nebo zdraví,“ dodala.

Zraněnému člověku při nehodě pomohl třeba Lukáš Červinka, a to i přesto, že se na ni nijak nepodílel. „Oživoval jsem motorkáře. Bohužel nepřežil. Není to nic příjemného, ale člověk to udělat musí,“ míní muž.

Ilustrační foto.
Řidiči v Jihomoravském kraji o prázdninách bourali více, smrtelných nehod ubylo