Dva mrtvé a osmimilionovou škodu na majetku evidují shodně znojemští policisté při dopravních nehodách za první pololetí letošního i loňského roku. Vyplývá to z aktuálních policejních statistik. Celkový počet dopravních nehod se nepatrně snížil, přibylo však lehkých zranění a nehod, které zavinili cyklisté. Zatímco v prvních šesti měsících loňského roku vyšetřovali policisté sto dvě dopravní nehody, letos ke stejnému datu řešili jen pětadevadesát dopravních nehod.

„Stejně jako loni při nich zemřeli dva lidé. O dvě osoby na celkových čtrnáct vzrostl počet těžce zraněných, čtyřiadevadesát lidí se zranilo lehce. To je nárůst o jednatřicet osob proti loňskému roku,“ vypočetl policejní mluvčí Jan Křepela. Při nehodách, ke kterým policisté v prvních šesti měsících letos vyjížděli, vznikla celková škoda osm milionů a sto tisíc korun. Alkohol se na nehodách letos podílel celkem v devatenácti případech, což je o tři případy méně, než vloni.

„Příčinami dopravních nehod byl převážně nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti a vysoká rychlost. Osmdesát nehod zapříčinili řidiči motorového vozidla, deset cyklisté a ve třech případech chodci,“ uvedl Křepela. Právě u cyklistů zaznamenali policisté více než trojnásobný nárůst zaviněných dopravních nehod. Cyklisté navíc na svá kola usedají poměrně často pod vlivem alkoholu.

Opilí cyklisté

Naposledy se o tom přesvědčili policisté ve Znojmě o uplynulém víkendu. „V noci z pátku na sobotu jsme zjistili dva opilé cyklisty. Oba jsme zastavili na náměstí Republiky ve Znojmě. Osmatřicetiletý muž na jízdním kole měl v krvi 1,23 promile alkoholu. Pětadvacetiletá cyklistka na horském kole měla téměř dvě promile alkoholu v krvi,“ sdělila mluvčí znojemských policistů Lenka Drahokoupilová. Podle odborníka na cyklistiku může být příčinou nárůstu nehod, způsobených cyklisty, také nedostatečná síť cyklostezek.

„Cyklistů je stále více, jenže infrastruktura pro ně je nedostatečná. Pak pochopitelně dochází ke konfliktním situacím. Při střetu pak vyhrává silnější, což je v případě střetu cyklisty a auta vždy auto,“ míní Čestmír Vala. Současně však potvrzuje existenci viníků z řad cyklistů, kteří porušují základní dopravní pravidla.

„Jde o ty cyklisty, kteří jsou pod vlivem alkoholu nebo ty, kteří poruší základní pravidla. V tomto případě se jedná o nedostatky v chování na silnici, které se projeví i kdyby tento člověk řídil auto,“ dodal Vala.

Policie se domnívá, že lidé na Znojemsku jezdí o poznání bezpečněji. „Vliv na tento stav mají pravděpodobně silniční kontroly, jejich kvalita i četnost. Těžko najdete řidiče, který může říci, že rok na silnici nepotkal policejní kontrolu,“ konstatoval Křepela.

Dalším faktorem mohou být stavebně technické úpravy na křižovatkách. „Vznikly nové kruhové objezdy, na kterých jsme zaznamenali výrazný pokles nehod,“ řekl mluvčí. Vliv může podle policie mít i kampaň Ministerstva dopravy Nemyslíš – zaplatíš. „Jako preventista se účastním řady akcí třeba na školách a vím, že tato kampaň na lidi působí a je tedy účinná,“ dodal mluvčí.

Smrt u stromů

Obě letošní smrtelné nehody se staly v květnu po nárazu aut do stromů. Nedaleko Vracovic zemřel třiačtyřicetiletý řidič Favoritu z Brna. Podle policie jel příliš rychle. Mezi Výrovicemi a Únanovem zemřel padesátiletý spolujezdec. O pět let mladší řidič Fiatu Punto pravděpodobně nepřizpůsobil rychlost jízdy stavu vozovky a svým schopnostem. Narazil autem přímo do vzrostlého stromu.