Jenže po příjezdu policie se ukázalo, že je vše jinak. „Sraženého chodce jsme měli ohlášeného ve 21.29 hodin. Šetřením jsme zjistili, že třiaosmdesátiletý muž nezvládl pod vlivem alkoholu chůzi a upadl. Při pádu se bohužel zranil, a proto jej záchranka převezla do znojemské nemocnice," uvedla policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Muže lékaři nakonec hospitalizovali. „Mohu potvrdit, že jsme v úterý večer přijali muže, který měl otřes mozku. Zůstal na pozorování na chirurgickém oddělení Nemocnice Znojmo," řekla mluvčí znojemské nemocnice Marcela Půčková.

Tragicky naopak skončila srážka osobního auta s chodcem v úterý večer na Břeclavsku (víc si přečtěte ZDE). K neštěstí došlo na sedmnáctém kilometru dálnice D2 u Velkých. Ve směru z Brna na Břeclav muže srazilo auto. „Snažil se přeběhnout dálnici, což se mu stalo osudným," přiblížil mluvčí policistů z Brněnska Bohumil Malášek.

Nehoda se stala poblíž čerpací stanice. „Třiačtyřicetiletý muž tam přebíhal ze zatím neznámých příčin dálnici. Jeden z projíždějících řidičů se muži stačil vyhnout. Další souběžně jedoucí auto už se muži vyhnout nedokázalo a srazilo jej," uvedl Malášek. Chodec na místě zemřel.

Odborníci stále častěji upozorňují na nezbytnost používání reflexních prvků na oděvu chodců. Ani ve městech a na osvětlených přechodech nemá totiž člověk záruku, že ho řidič dobře vidí. A v případě, že je navíc mlha, je nebezpečí srážky s chodcem mnohonásobně vyšší. „U nás to tak prostě je, že takřka sto procent chodců o sobě řidičům vůbec nedává vědět a nezajímá se o svou bezpečnost. Spoléhají se na to, že to s nimi na silnici vždycky dobře dopadne," poznamenal zástupce Besipu Miroslav Charouz.

O něco lépe než chodci jsou na tom cyklisté. „Ti buď používají reflexní proužky všité rovnou do oblečení nebo pásky navlečené na ruce či noze. Šoféři si jich díky tomu všimnou z velké dálky," dodal Charouz.

Rozdíly ve viditelnosti:
– chodec v modrém oděvu je ve tmě vidět na vzdálenost 18 metrů
– chodec v červeném oděvu je ve tmě vidět na vzdálenost 24 metrů
– chodec ve žlutém oděvu je ve tmě vidět na vzdálenost 37 metrů
– chodec v bílém oděvu je ve tmě vidět na vzdálenost 55 metrů
– chodec s reflexním prvkem na oděvu je ve tmě vidět na vzdálenost 200 metrů

Reflexní materiál je v noci vidět na třikrát větší vzdálenost než bílé oblečení a na více než desetkrát větší vzdálenost než oblečení modré barvy.
Při rychlosti 75 kilometrů v hodině potřebuje řidič nejméně jednatřicet metrů (jednu a půl sekundy) na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval.
Fluorescenční materiály žluté, zelené či oranžové barvy zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí.
Reflexní materiály výrazně zvyšují viditelnost za tmy, odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji až na vzdálenost 200 metrů.

Zdroj: BESIP