Můj známý se jel o víkendu projet, čistil si tím hlavu. Už se ale nevrátil, vzpomínal Jaroslav Vrtělka. Mladý motorkář se srazil s jiným jezdcem, který jel moc rychle a nezvládl zatáčku. „Takových nehod bývá nejvíc na začátku a konci motorkářské sezony. Myslím, že bouračky jsou hlavně o lidech a o tom, jak přemýšlí. Jezdci podcení cestu, přijdou si nezranitelní. Pak to nevyberou a je pozdě,“ řekl motorkář.

Jak tragické mohou být následky nehody motorkářů, popsala mluvčí jihomoravských záchranářů Michaela Bothová. „Začátek sezony jsme pocítili. Motorkáři mají většinou poraněný hrudník, končetiny a krční páteř. Záleží na tom, s čím se při nárazu střetnou. Pokud vletí do svodidel nebo stromu, zranění jsou zpravidla velmi vážná,“ vysvětlila. Dodala také, že vliv na vyšší počet nehod mají i neuklizené silnice, protože motorkářům v zatáčce stroj sklouzne po štěrku.



Nehod, které způsobili řidiči motocyklů, podle policistů v kraji nepřibylo. „Sezona začala a střetů motorkářů řešíme víc, ale celkový počet nehod nestoupl. Nejvíc konfliktů s motorkáři je každoročně okolo Lipůvky či Jedovnic a dál do Moravského krasu. Řidiči motorek také často bourají na hranici kraje s Vysočinou a na druhé straně kraje na Uherskohradišťsku, kde se jižní Morava dělí se Zlínským krajem o buchlovské kopce,“ popsal policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Motocykly na jižní Moravě:
∙ V kraji je registrovaných téměř 103 tisíc motocyklů.
∙ Představují 12 procent z celkového počtu vozidel na jižní Moravě.
∙ V Brně je registrovaných 22 tisíc motocyklů.
∙ Nejvíc nehod, které zavinil motorkář, řeší v okolí Blanska, na hranici kraje s Vysočinou a Zlínským krajem.

Hlavní příčinou nehod motorkářů není podle policistů rychlost. Řidiči podle Maláška nejčastěji nepřizpůsobí jízdu terénu. „Motorkáři vyhledávají úseky, kde je hodně zatáček. Většinou do ní řidič vjede moc rychle, špatně si přibrzdí a nezvládne zatáčku ustát,“ popsal.

Když motorkář vletí do pole nebo narazí do svodidel, měla by ho chránit helma a kombinéza. První z nich je povinná. „Spousta lidí si teď helmy kupuje, kombinézu si pořídí každý desátý. Někteří řidiči v kombinéze jezdí, spolujezdkyně ale často mají jen helmu a běžné oblečení. Neuvědomují si riziko,“ popsal prodejce motorkářského vybavení Martin Hledík.



Z více než 103 tisíc registrovaných motocyklů v kraji je tři a půl tisíce mopedů a skútrů. Jejich řidiči podle policejních statistik bourají nejméně. „Jezdím na vespě, je pro mě synonymem pohodové jízdy ve městě. Malý stroj je spjatý s italskou kulturou, která je mi blízká. Baví mě jezdit v klidu. Do nebezpečných poloh se kvůli konstrukci vespy nedostanu, ale i na velkých strojích se dá jezdit podle pravidel,“ je si jistý Lukáš Látal.