Vytyčit trať pomocí dřevěných kolíků, které je třeba zatlouct do země, odstranit plevelné porosty akátů, šplhání z kopce do kopce, taková je v posledních dnech odpolední činnost skupinky čtyř chlapů. Ti chystají ve znojemských Gránicích trať pro třetí finálový závod evropského poháru v biketrialu. Ten je po mistrovství světa a Evropy třetím největším podnikem biketrialistů.Zároveň se pojede jako předposlední podnik seriálu závodů mistrovství republiky. Atraktivnost znojemského závodu spočívá nejen v účasti špičkových jezdců, ale také v prostředí, ve kterém se jede.

„Je to jedna z mála přírodních lokalit nejen v rámci mistrovství republiky, ale i v evropskému poháru. Předchozí dva pohárové závody se jely na umělých tratích," uvedl jeden z tvůrců tratě a organizátorů závodů Tomáš Mudrych.

Akce se koná v místech, kde se běžně nejezdí. „Část spadá do ochranného pásma Národního parku Podyjí a většina území je na pozemcích města. Závod zde dělám až ke konci vegetačního období, abychom neudělali nějaké škody. Po skončení závodu musíme vše uvést do původního stavu," popsal Mudrych.

Už více jak polovinu úseků mají pořadatelé vykolíkovanou. Na přípravu mají ještě týden. „Musíme nachystat celkem sedmnáct úseků. Kategorie elite, senioři a junioři jezdí devět vyznačených kontrolních úseků. Navíc ale pro kategorii elite bývají v některých úsecích těžší pasáže, které senioři a junioři nejedou. Trasa pro elite je značená žlutými šipkami. V nižších kategoriích minime, benjamin, poussin, feminase jezdí závodníci osm úseků," přiblížil Mudrychův kolega Luboš Hlávka.

Tito dva muži tvoří společně se dvěma znojemskými závodníky, Martinem Debsem a Markem Hlávkou, skupinu, jenž trať připravuje. Oba Znojmáky uvidí diváci i při závodech. „Trénovat na trati nesmíme, zakazují to pravidla, ale pomáhat se stavěním ano. Letos jsem moc závodů nestihl, protože jsem byl prvně nemocný a pak maturoval," prozradil starší ze závodníků téměř dvacetiletý Martin Debs. Ten bude startovat v kategorii senior.

V letošní sezoně se velice dobře daří čtrnáctiletému Marku Hlávkovi, který nastupuje v kategorii minime, což je věkově poslední žákovská kategorie. Na mistrovství Evropy skončil čtvrtý a devátý na světovém šampionátu. V průběžném republikovém hodnocení je nyní druhý. „Ještě mám tři závody. O víkendu jedu do Kyjova, pak mě čeká závod doma a končíme v Brně," sdělila znojemská biketrialová naděje.

K tomuto sportu ho přivedl jeho otec Luboš, který je právě tvůrcem tratě. On sám biketrial dělal, později přidal motor a jezdil šlapačky. „Líbí se mi, že to je adrenalinový sport, který rozproudí krev v žilách. Vyhovují mi obě prostředí, jak umělé, tak i přírodní," prozradil Marek Hlávka.

Pro diváky je biketrial atraktivní. Mohou sledovat, jak si který jezdec poradí na skalách, kamenech či kmenech pokácených stromů v Gránicích, popřípadě na umělých překážkách u staré vodárny u znojemské přehrady.

„Každý kontrolní úsek má začátek a konec. Bývá dlouhý zhruba od dvaceti do padesáti metrů. Jezdec v něm nesmí šlápnout na zem. Má ale toleranci čtyř šlápnutí. Když šlápne popáté, dostane pět trestných bodů a končí. Jedno šlápnutí je jeden bod, dvě šlápnutí dva body, tři a čtyři šlápnutí jsou pořád tři body. Čtyři body neexistují. Každý kontrolní úsek musí zvládnout jezdci do dvou minut. Hráč má kartičku a do ní mu rozhodčí zaznamená jeho výkon na kontrolním úseku.

Biketrial, dříve cyklotrial, má ve Znojmě tradici trvající více jak čtvrtstoletí. Loňský závod přilákal tisícovku návštěvníků. Letos se mohou lidé přijít opět podívat do gránického údolí a ke staré vodárně v sobotu 22. září. Začátek je v deset hodin.