Co předcházelo tomu, že jedete na mistrovství světa?

Vloni jsme vyhráli Český pohár, což je v Česku nejvyšší soutěž. Tím jsme se nominovali na mistrovství světa do Hongkongu. Je to mistrovství světa klubových posádek. Střídá se to. V jednom roce je mistrovství světa národů a mistrovství Evropy klubů a další rok se to prohodí. Loni jsme se v Kyjevě stali mistry Evropy na trati o délce dva kilometry. Ve sprintu na dvě stě metrů jsme byli druzí a na trati dlouhé pět set metrů jsme obsadili páté místo. Stejné disciplíny se jezdí i na mistrovství světa.

Kdy vyrážíte do Hongkongu?

Odlétáme v neděli prvního července, druhého tam přilétneme a máme dopoledne a odpoledne trénink. V úterý třetího července jedeme první závod na dva kilometry. Ve čtvrtek pak jedeme dvě stě metrů sprint. V pátek máme volno a v sobotu jedeme pětisetmetrovou trať.

Kolik lidí tvoří vaši posádku?

Na lodi jede standardně dvaadvacet lidí. Protože se ale mistrovství světa koná na moři, tak pořadatelé omezili počet na dvacet závodníků. Je to kvůli tomu, že předpokládají větší vlny, tak aby lodě nebyly tak zatopené. Na soupisku je možno napsat šestadvacet lidí, což my budeme mít, plus pojede ještě jeden člověk jako doprovod.

Je určeno, kolik může být v týmu mužů a žen?

Existuje kategorie open, kde závodí jen muži, pak je kategorie žen a třetí premier mix, kterou pojedeme. Jedná se o nejprestižnější kategorii, jezdí ji nejvíce posádek. Tvoří ji dvanáct mužů a osm žen. Je to zajímavé spojení, kde v jednom týmu pádlují ženy i muži. Není to nijak věkově omezeno. Máme výbornou juniorskou posádku. Ti jezdí jak mistrovství národů, tak i klubů, protože v republice nikdo není schopný vytvořit konkurenční tým. Do Hongkongu jede právě osm juniorů.

Na post bubeníka tedy vybíráte nějaké dítě, aby bylo co nejlehčí?

Bez omezení mohou startovat děti od dvanácti let výš. My máme desetiletou bubenici, která může s námi jet, protože její tatínek tvoří posádku lodě, takže za ni zodpovídá.

Jak se sladíte s bubeníkem?

V profesionálním provedení bubeníka nepotřebujeme, ale v pravidlech je, že bubeník musí bubnovat. Pro nás je stěžejní, aby bubeník nerušil. Tempo už máme tak nacvičené, že už nad tím nepřemýšlíme a víme, co máme udělat. Odstartujeme a víme, jak na které trati nasadit tempo.

Nejmladšímu členu posádky je deset let. Kolik je nejstaršímu?

Jednapadesát let. Individuální výkonnost je důležitá, ale není úplně rozhodující. Důležitý je týmový duch, proto jsou schopni jezdit i starší ročníky. Dokážou tým stmelit. Závodíme u nás proti posádce, kterou tvoří rychlostní kanoisté a ti nechápou, že je porazíme.

Na jakých lodích tam budete jezdit?

To nás velice zajímalo. Bude to jiná loď, než máme my. Hraje roli, jestli je loď nižší nebo vyšší. Podařilo se nám obdobnou loď, na které se bude na mistrovství jezdit, zajistit z Brna. Trénovali jsme s ní o víkendu na Vranově, protože tam jsou přece jen větší vlny než na řece a trochu to připomíná podmínky na moři.

S jakými ambicemi do Hongkongu jedete?

Jsme mistři Evropy z loňského roku, takže tam chceme něco předvést. Jedeme ale do míst, kde tento sport vznikl a můžeme být klidně až dvacátí. Výkony se nedají porovnat, protože záleží na podmínkách. Bývají velice rozdílné.

Jakou vlastně máte na lodi funkci?

Jsem kapitán posádky a zároveň i trenér. Jsem původem z Prahy a sám jsem rychlostní kanoistiku dělal. Dřív jsem trénoval českou reprezentaci v rychlostní kanoistice a teď jsem to přebral ve Znojmě.

Jak se do Znojma dračí lodě vůbec dostaly?

Začalo to někdy kolem roku 2005. První loď přivezl Pavel Homolka, který ji měl u sebe. Postupně se dračí lodě přesunuly do loděnice kanoistického oddílu. V té době to byla zábava, pak se to ale vyvinulo tak, že jsme začali jezdit závody. To už chtělo nějakou organizovanou přípravu a kanoistika má k dračím lodím blízko. Využili jsme vědomosti z tréninkového procesu a už to bylo.

Jak prestižní je mistrovství světa v Hongkongu?

Kolébkou dračích lodí je Čína. V roce 1976 se tento dva tisíce let starý sport obnovil, když se konal právě v Hongkongu festival dračích lodí. A nyní se tam vrací. Pro dračí lodě je to něco, jako bylo pro hokejisty Nagano. Bude to největší závod historie. V naší kategorii je přihlášeno kolem čtyřiceti lodí z celého světa. Na všech kontinentech je registrovaných padesát milionů sportovců. Jen v Česku je registrovaných tři sta posádek. Špičku v naší republice tvoří kolem deseti týmů.

Po mistrovství světa vás čeká ani ne za měsíc mistrovství Evropy národů, kam jede znojemská posádka. Jak to?

Na posledním závodu letošního Českého poháru se řešila nominace na mistrovství Evropy národů. Poprvé v historii dračích lodí naznal reprezentační trenér, že nebude skládat posádku z nejlepších závodníků Česka, ale že vezme posádku Draci Znojmo, jak je, a tu postaví na start. Takže teď ještě řešíme, že pojedeme na konci července do Londýna. Zrovna tam bude olympiáda, ale my budeme závodit v Notthingamu, kam budeme jezdit mikrobusem.