VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sportujte se Znojemským deníkem Rovnost 7. díl

Znojmo - Samotné cvičení není jen o cvičení. Lidé by měli dbát na dokonalé protažení před a po cvičení, aby jejich námaha splnila pravý účel. Určitě není od věci se také zamyslet nad tím, jak se stravujeme. Na to vše odpovídá v dalším dílu seriálu trenér fitness první třídy Luboš Bednář.

11.1.2013
SDÍLEJ:

Luboš Bednář.Foto: DENÍK/ Romana Holišová

Jak důležitý je při cvičení strečink a jakým způsobem ho provádět?

Strečink by měl být samozřejmou součástí tréninku, bohužel však bývá velmi často podceňován. Ve vztahu ke cvičení v posilovně rozlišujeme dva druhy strečinku. Před vlastním posilováním se doporučuje aktivizační dynamický strečink. Jsou to v podstatě rychlé kmitavé a krouživé pohyby končetin a trupu, jejichž účelem je tělo lehce protáhnout, zahřát a připravit na posilovací zátěž.

Po posilování provádíme takzvaný statický strečink, což znamená protažení v celém rozsahu pohyblivosti v té části těla, kterou jsme předtím procvičili, a setrváme v této poloze nejlépe několik desítek vteřin. Tento strečink zamezí zkracování svalů, ke kterému během posilování dochází.

Dalším účelem statického strečinku je rychlejší odvod metabolitů, které se vytvářejí při svalové práci, a lepší přísun kyslíků a výživných látek do svalu. Statický strečink doporučuji provádět buď po odcvičení poslední série cviků na konkrétní svalovou skupinu, nebo až na konci celého tréninku. Nikoliv mezi sériemi. To by mohlo v důsledku nadměrného protažení snížit pružnost svalu, a tím i jeho sílu.

Kromě statického strečinku procvičených svalových skupin je nezbytné protáhnout i ty svalové skupiny, které mají tendenci ke zkracování, popřípadě již zkrácené jsou. Bývají to např. prsní svaly, flexory kyčle nebo bederní vzpřimovače spodní část zad. Strečink je třeba provádět intenzivně, ale pouze do lehké, ještě příjemné bolestivosti. Omezil bych strečink v případě hypermobility. Tomuto tématu jsem se věnoval v jedné z minulých odpovědí.

Jakým způsobem mám upravit jídelníček, aby byl můj výsledek cvičení co nejviditelnější?

Neuvádíte, co je cílem vašeho cvičení, takže na obecný dotaz mohu dát pouze obecnou odpověď. Stravujte se tak, aby byl váš jídelníček vyvážený a aby v něm nechyběly žádné důležité živiny, a to ve správném poměru. Mám na mysli především bílkoviny, sacharidy a tuky. Nezbytný je rovněž dostatečný příjem vitamínů, minerálních látek, vlákniny a tekutin.

Celkový energetický příjem, poměr již zmíněných makroživin a načasování jejich příjmu, se řídí právě tím, jestli chcete hubnout, přibrat, nebo třeba jen zpevnit tělo, popřípadě zlepšit fyzickou kondici. Pro sestavení správného jídelníčku je třeba znát vaše dosavadní stravovací návyky, složení těla, hodnotu metabolismu, rodinnou anamnézu atd. Často hrají důležitou roli i psychické faktory, jako je motivace, úroveň stresu nebo spánková deprivace.

Je období chřipek. Mám se jít vypotit do posilovny, když mám pocit, že na mě „něco leze"?

Člověk by měl cvičit pouze tehdy, pokud se cítí zdravý. Například rýma nebo kašel by zřejmě v absolvování tréninku nevadily, je však třeba brát ohled i na ostatní cvičence. A člověk s virózou do posilovny skutečně nepatří. Posilování a sport obecně imunitu sice posilují, ale pokud už na člověka, jak se říká, ,,něco leze", tak trénink představuje jen další stres na organismus, takže je na místě spíš odpočinek, popřípadě léčba.

Autor: Romana Holišová

11.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Videosouhrn Deníku – 9.–10. prosince 2017

Kohák se klouzal a farář žehnal raketám: Prohlédněte si nejlepší videa víkendu

Znojemští Orli. Ilustrační foto.

Orli ve Villachu prolomili venkovní trápení. Zvítězili 3:2

Jihomoravské silnice pokryla ledovka, meteorologové varují i před silným větrem

Jižní Morava – Meteorologové varují Jihomoravany před silným větrem a ledovkou. Jejich výstraha platí pro celý kraj od nedělního odpoledne. Námraza, která se tvoří na silnicích, vydrží podle předpovědi na některých místech až do pondělka. 

Ochranáři prosí o pomoc s likvidací borytu. Sázejí na teambuildingové akce

Břeclavsko – Aby se zbavila borytu barvířského, potřebuje Správa Chráněné krajinné oblasti Pálava pomoc stovek lidí. Žlutě kvetoucí rostlina se nekontrolovaně šíří v posledních letech na Pálavě na Břeclavsku. Z tamní národní přírodní rezervace Děvín-Kotel-Soutěska vytlačuje původní rostliny.

Prochladlým Bítovem zavoněl svařák. Vánoční prohlídky přilákaly přes tisíc hostů

Bítov /FOTOGALERIE/ – V jasném, ale studeném brzkém adventním odpoledni je u hradu Bítova rušno. Po přístupové cestě se trousí hloučky návštěvníků, další podupávají na nádvoří u košů s hořícím dřevem. Z blízké hradní kuchyně doléhají útržky hovoru a ve vzduchu se vznáší vůně svařáků a pár vzdálených not z koncertu scholy v hradní kapli.

Vichřice Herwart uzavřela les u Hodonína. Zákaz platí i na tři cesty v Podyjí

Jižní Morava – Vyvrácené, zlomené a ve větvích zavěšené stromy, které hrozí pádem. Před tímto nebezpečím varují návštěvníky lesa mezi Hodonínem a sousedními Dubňanami značky.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT