Je třeba posilovat nohy, pokud jezdím často na kole? Mám pocit, že se tím svaly nohou procvičí dostatečně. Navíc mě trénink nohou nebaví.

Myslím si, že rozhodující je poslední věta vašeho dotazu. Trénink nohou, nebo přesněji dolních končetin, skutečně není příliš záživný. Jedná se totiž o velké svalové skupiny a jejich dokonalé procvičení klade velké nároky na fyzickou kondici. Takový trénink, jak se říká, bolí. V závodní kulturistice rozvoj dolních končetin rozhoduje velmi často o celkovém pořadí a odvíjí se od vůle a schopnosti závodníka skutečně tvrdě trénovat. Ono je totiž mnohem pohodlnější cvičit stále dokola třeba bicepsy, než si naložit horu železa na ramena a dřepovat s ní. To platí tím spíš pro kondiční cvičence, kdy značná část z nich nohy necvičí vůbec, případně je odbude několika sériemi předkopávání na stroji. Potom mají jejich paže často skoro stejný obvod jako stehna, což působí poněkud komicky.

Ale zpět k otázce. Pokud člověk nebude cvičit nohy, popře tím smysl posilování, čímž je harmonický rozvoj celého těla. A dolní končetiny tvoří vlastně celou jeho polovinu. Pouze cyklistika nestačí. V tomto případě se jedná jen o jednu vytrvalostní zátěž. Navíc bez dostatečného kompenzačního tréninku může dojít ke vzniku svalové nerovnováhy.

Doporučuji zařadit do svého tréninku cvičení hloubkových stabilizátorů, což je zejména cvičení rovnováhy na balančních pomůckách, které zároveň zpevňují a stabilizují nosné klouby dolních končetin, to znamená klouby kyčelní, kolenní a hlezenní.

Zároveň je třeba rovnoměrně posilovat všechny velké svalové skupiny. Patří tam kvadricepsy na přední straně stehna a hamstringy na jeho zadní straně. Dále to jsou abduktory (odtahovače), které unožují a jejich přinožující antagonisty (protilehlé svaly) adduktory (přitahovače) a v neposlední řadě hýžďové svaly a lýtka. Důležité je nezanedbávat strečink, zejména po cvičení. Protahujeme všechny procvičené svalové skupiny, přičemž zvýšenou pozornost věnujeme svalům, které mají tendenci ke zkracování. Jsou to hlavně výše zmiňované hamstringy a adduktory, dále flexory kyčlí a lýtkové svaly.

Jakkoliv je cyklistika krásný sport, nebezpečí nerovnoměrného rozvoje těla a vzniku svalových dysbalancí je bez dostatečné kompenzace opravdu značné. A to se netýká pouze dolních končetin, ale i horní poloviny těla, svalů prsních, zádových, ramen a oblasti krční a bederní páteře.(hol)