Dostávat peníze od sázkových kanceláří? Ještě na počátku minulé sezony šlo o pořádné terno. Začátkem roku se všechno změnilo. Sportovní kluby, které peníze do rozpočtu získávají mimo tuto branži, jsou v klidu. Naopak ty, jež pokrývají část výdajů díky společnostem prodávajícím emoce fanouškům, se musejí ohánět. Může za to novela zákona.

Zatímco do ledna mohly sázkové kanceláře povinné odvody ze svého zisku posílat přímo na sportovní účely, novela rozděluje předpokládanou sumu 2,4 miliardy korun rovnoměrně na třetiny mezi státní rozpočet, ministerstvo školství a městské i obecní rozpočty. A začaly problémy. Třeba z nejvyšší fotbalové soutěže zmizí zhruba čtvrt miliardy korun. Odliv sponzorů už ohlásila Slavia, Příbram, Slovácko i mistrovská Plzeň.

Druholigová Zbrojovka se zatím podobných problému obávat nemusí. Aspoň do konce sezony. Jejího generálního partnera sázkovou společnost Fortuna se zákon bezprostředně dotýká, na sponzorování fotbalových klubů ovšem nehodlá nic měnit. „Smlouvu máme do konce sezony, její obsah se nezměnil. Samozřejmě budeme jednat o jejím prodloužení. Ohledně novely zákona si přeji, aby obce vracely peníze zase do sportu,“ tvrdí provozní ředitel klubu Martin Maťašovský.

Rarita z Brna

Spíš na systém přerozdělování peněz ve sportu než na sponzora nadává i majitel hokejové Komety Libor Zábranský. Brněnská firma Kajot, která vyrábí herní zařízení a provozuje internetovou sázkovou kancelář, je přitom hlavní partner klubu. Její název nese i brněnská hala. „Jde o našeho dlouhodobého partnera, spolupráci máme postavenou na úplně jiné bázi. Obecně ale přináší nový loterijní zákon do financování sportovních klubů další problém,“ míní Zábranský.

Brněnský Kajot nasadil zvláštní taktiku. Zatímco většina společností hlásí ústup ze sportovní branže, tato společnost se vrhla na propagaci regionálních klubů. Po Kometě pod svá křídla přidala i druholigové znojemské fotbalisty. S nimi podepsala tříletou smlouvu o partnerství. „Šlo také o osobní vazby. Nejde o tradiční vztah sponzor – klub. Kajot se chtěl po hokeji angažovat i ve fotbale, proto se s námi dohodl,“ podotýká manažer 1. SC Karel Hodák.
„Změnu legislativy a dopady, které s ní souvisejí, zatím nebudeme komentovat,“ říká asistent internetového marketingu společnosti Kajot Dimitr Denčev.

Vliv novely loterijního zákona na sport.

Odchod sponzorů spojených s hazardem postihl nebo hrozí klubům z regionů. Fotbalové Břeclavi „vypadl“ jako menší sponzor Tipsport. „Poté, co loterijní zákon dopadl, jak dopadl, nám jeho zástupci ihned zavolali a dohodli jsme se na ukončení smlouvy,“ vysvětluje sportovní ředitel MSK Břeclav Vladimír Michal.

S výrobcem hracích automatů a provozovatelem kasin EDP Komořany pro změnu jednají fotbalisté z Vyškova. „Naším partnerem je delší dobu a bude pokračovat dál. I když počítáme spíš s variantou, že se jeho podpora sníží,“ povídá předseda MFK Vyškov Štěpán Pataki.

Na Hodonínsku sázkové kanceláře zase žádný sportovní oddíl nesponzorují.

Odliv partnerů se ale netýká jen hokeje nebo fotbalu, i když tam jde o největší částky. Sázkové kanceláře dotují i nejvyšší soutěže ve futsale i v házené. „Dotýká se nás to jedině přes soutěž. Vedení ligy bude jednat se společností Chance o smlouvě na další sezonu. K nám z ní ale přiteče jen částka v řádech desítek tisíc korun,“ usmívá se sekretář futsalového Tanga Brno Václav Kubíček.

Sport se v boji proti politikům nevzdává. Třeba fotbal se do budoucna pokusí o další úpravu loterijního zákona. Napoprvé se mu to i ve spolupráci se zástupci ostatních svazů nepodařilo. „Sportovní lobbing zatím selhal,“ uznává místopředseda fotbalové asociace Dušan Svoboda.

MICHAL ČEJKA
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI