Před téměř čtyřiceti lety burácely v dílnách Horáckého autodružstva na Vídeňské ulici ve Znojmě motory škodovek tisícovek či stovek a sto desítek, občas se muselo pořádně vyvětrat, když v dílně bublal dvoutaktní Wartburg. O poměrně strohý vozový park socialistického Československa se svého času staraly téměř čtyři desítky mechaniků, klempířů, lakýrníků a dalších specialistů. Do autodružstva jezdily především škodovky, ale také ruské Moskviče, německé Trabanty a Wartburgy nebo polské Fiaty. Šikovní mechanici byli schopni opravit téměř jakoukoli závadu, pokud ovšem měli náhradní díly.

Firmu vede pamětník

Od učňovských let až do dnešního dne působí v autodružstvu Antonín Havlík.

„Vznik samotného Horáckého autodružstva se datuje do roku 1951, ve Znojmě autoservis funguje od roku 1970. Já nastoupil o rok později jako učeň autoelektrikář. Později jsem pracoval jako přijímací technik, skladník, mistr a dnes zastávám pozici předsedy představenstva,“ uvádí Havlík.

Znojemské autodružstvo, které bylo pobočkou Horáckého autodružstva Třebíč, se specializovalo na opravy Škodovek a Moskvičů. „Tenkrát u nás tolik značek aut, jako dnes, nebylo. Navíc, Wartburgy, Trabanty a Fiaty dělali kolegové ve Velkém Meziříčí. Měli jsme obrovský centrální sklad v Třebíči, který je dnes nevyužitý,“ vzpomíná Havlík.

Znojemští autoopraváři navíc v osmdesátých letech začali opravovat i auta ze západu.

„Jako jediní jsme začali opravovat i Opely. To bylo někdy kolem osmaosmdesátého. Pokud si člověk, který měl auto jiné značky, sehnal originální náhradní díly, jako například brzdové destičky, opravili jsme i jiné značky aut,“ tvrdí Havlík.

Dnes se o auta stará poměrně menší počet odborníků. „Tehdy tady bylo třeba osm klempířů a šest lakýrníků, dnes máme jen dva klempíře a dva lakýrníky. Je to ale také o tom, že kvalita aut, vyráběných u nás a v ostatních bývalých socialistických státech před třiceti lety, byla naprosto jiná, než dnes. Dnešní auta jsou téměř bezporuchová. Když třeba začaly prázdniny a lidé vyráželi auty na dovolenou, nevěděli jsme, kam dřív skočit,“ vzpomíná Havlík.

Prorezlé plechy

V éře starých, věčně rezivých škodovek měnili klempíři v servisu až čtyři desítky karoserií ročně. „Dnes děláme jednu za dva roky. Takový je nyní rozdíl v kvalitě plechů. Když to shrnu, tak kvalitní auta začala škodovka dělat až poté, kdy se dostala pod křídla koncernu Volkswagen,“ nastiňuje Havlík.

Dnes lidé v autodružstvu najdou značkovou prodejnu Škoda, servis a bazar. Autosalon postavila firma v roce 1993. Před vjezdem do areálu firmy se leskne zbrusu nová Škoda Yeti. „Prodáváme kompletní sortiment značky Škoda včetně servisních služeb. Samozřejmostí jsou náhradní díly a doplňky značky Škoda. Máme zde i prodejnu a půjčovnu přívěsných vozíků a prodejnu čínských skútrů, které i zapůjčujeme k různým víkendovým akcím,“ uzavírá Havlík.