VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autodružstvo: od Škody 1000 po Škodu Yeti

Znojmo /FOTOGALERIE/ - V sedmdesátých letech minulého století jediný autoservis ve Znojmě je dnes specialistou na značku Škoda. Projely jím tisíce škodovek

20.12.2009 1
SDÍLEJ:

Už od roku 1970 funguje na Vídeňské ulici ve Znojmě autodružstvo. Prošly jím desetitisíce škodovek i jiných aut.Foto: archiv autodružstva

Před téměř čtyřiceti lety burácely v dílnách Horáckého autodružstva na Vídeňské ulici ve Znojmě motory škodovek tisícovek či stovek a sto desítek, občas se muselo pořádně vyvětrat, když v dílně bublal dvoutaktní Wartburg. O poměrně strohý vozový park socialistického Československa se svého času staraly téměř čtyři desítky mechaniků, klempířů, lakýrníků a dalších specialistů. Do autodružstva jezdily především škodovky, ale také ruské Moskviče, německé Trabanty a Wartburgy nebo polské Fiaty. Šikovní mechanici byli schopni opravit téměř jakoukoli závadu, pokud ovšem měli náhradní díly.

Firmu vede pamětník

Od učňovských let až do dnešního dne působí v autodružstvu Antonín Havlík.

„Vznik samotného Horáckého autodružstva se datuje do roku 1951, ve Znojmě autoservis funguje od roku 1970. Já nastoupil o rok později jako učeň autoelektrikář. Později jsem pracoval jako přijímací technik, skladník, mistr a dnes zastávám pozici předsedy představenstva,“ uvádí Havlík.

Znojemské autodružstvo, které bylo pobočkou Horáckého autodružstva Třebíč, se specializovalo na opravy Škodovek a Moskvičů. „Tenkrát u nás tolik značek aut, jako dnes, nebylo. Navíc, Wartburgy, Trabanty a Fiaty dělali kolegové ve Velkém Meziříčí. Měli jsme obrovský centrální sklad v Třebíči, který je dnes nevyužitý,“ vzpomíná Havlík.

Znojemští autoopraváři navíc v osmdesátých letech začali opravovat i auta ze západu.

„Jako jediní jsme začali opravovat i Opely. To bylo někdy kolem osmaosmdesátého. Pokud si člověk, který měl auto jiné značky, sehnal originální náhradní díly, jako například brzdové destičky, opravili jsme i jiné značky aut,“ tvrdí Havlík.

Dnes se o auta stará poměrně menší počet odborníků. „Tehdy tady bylo třeba osm klempířů a šest lakýrníků, dnes máme jen dva klempíře a dva lakýrníky. Je to ale také o tom, že kvalita aut, vyráběných u nás a v ostatních bývalých socialistických státech před třiceti lety, byla naprosto jiná, než dnes. Dnešní auta jsou téměř bezporuchová. Když třeba začaly prázdniny a lidé vyráželi auty na dovolenou, nevěděli jsme, kam dřív skočit,“ vzpomíná Havlík.

Prorezlé plechy

V éře starých, věčně rezivých škodovek měnili klempíři v servisu až čtyři desítky karoserií ročně. „Dnes děláme jednu za dva roky. Takový je nyní rozdíl v kvalitě plechů. Když to shrnu, tak kvalitní auta začala škodovka dělat až poté, kdy se dostala pod křídla koncernu Volkswagen,“ nastiňuje Havlík.

Dnes lidé v autodružstvu najdou značkovou prodejnu Škoda, servis a bazar. Autosalon postavila firma v roce 1993. Před vjezdem do areálu firmy se leskne zbrusu nová Škoda Yeti. „Prodáváme kompletní sortiment značky Škoda včetně servisních služeb. Samozřejmostí jsou náhradní díly a doplňky značky Škoda. Máme zde i prodejnu a půjčovnu přívěsných vozíků a prodejnu čínských skútrů, které i zapůjčujeme k různým víkendovým akcím,“ uzavírá Havlík.

Autor: Dalibor Krutiš

20.12.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Znojemský městský pivovar vede třiačtyřicetiletý rodák z Brna Miroslav Harašta.

Šéf pivovaru: V ležáckém tanku máme raritu. Má speciální chmel a vinnou kvasnici

Tradiční hody ve Vracově začaly novým českým rekordem. V průvodu prošlo 566 účastníků oblečených v místních krojích.

V rekordním hodovém průvodu kráčelo přes pět stovek lidí. Ve vracovském kroji

Pojezný k neúspěchu ve volbách: Lidé se obrátili na populistické strany

Hodonín /ROZHOVOR/ – Po krajských volbách vedl jihomoravské komunisty jako jednička i do sněmovny kyjovský učitel a městský zastupitel Ivo Pojezný. Šestapadesátiletý poslanec ani přes obhajobu mandátu neskrýval zklamání. „Výsledek pod deset procent považuji samozřejmě za neúspěch. Doufal jsem ve třetí místo,“ řekl lídr komunistů, kteří v parlamentu ztratili osmnáct mandátů. Na jižní Moravě pak přišli o polovinu poslanců.

Nová vláda bude průšvih, nebo velký průšvih, říká Pirát Radek Holomčík

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Ve volbách do poslanecké sněmovny skončili Piráti na třetím místě. „Výhra ANO znamená dlouhodobé selhávání demokratických stran,“ říká nový jihomoravský poslanec a Pirát Radek Holomčík.

Velká poslanecká rošáda: za jižní Moravu zůstane jen devět politiků

Jižní Morava /FOTOGALERIE, VIZITKY POSLANCŮ/ – Jihomoravské poslance čeká velké střídání. Křeslo získá čtrnáct nových politiků z kraje. Dvanáct ze stávajících poslanců za jižní Moravu končí ve sněmovně úplně, devět zůstává.

Volby 2017: ANO na jižní Moravě ovládlo všechna okresní města

Jižní Morava – Podobně jako na celostátní úrovni ovládlo volby na jižní Moravě hnutí ANO 2011. Jeho vítězství však nebylo tak drtivé jako v celé republice – v kraji získalo 27,4 procenta hlasů. Následuje ODS s 11,8 procenty hlasů, třetí je SPD s 11,6 procenty. Další byli Piráti, KDU-ČSL, ČSSD, komunisté, TOP 09 a Starostové a nezávislí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení