Až na evropskou půdu se přenesl spor mezi znojemským autobusovým dopravcem ČAS Znojmo a jihomoravským krajem. Jde o zásadní věc, zda je možné, aby kraj, který nejdříve vydá licenci na provozování autobusové linky jedné firmě, poté na spoj pustil i jejího konkurenta a toho dotoval.

„Komise 15. ledna zahájila vyšetřovací řízení,“ potvrdil místopředseda Úřadu pro hospodářskou soutěž Kamil Rudolecký. Zahájení oficiálního šetření znamená, že komise spor považuje za vážný.

Další vítězství

Je to v pětileté bitvě další vítězství dopravce, kterému už dal za pravdu, zatím ovšem nepravomocně, český soud. Ten již předloni rozhodl, že kraj musí dopravci zaplatit dva miliony korun za část roku 2003, kdy mu vzal část domluvených dotací. Kraj se ale odvolal a k odvolacímu jednání zatím nedošlo.
U soudu pak stále leží i další žaloby na skoro osmdesát milionů, a to za dobu, kdy dopravce jezdil a nedostal už ani korunu.

Spor začal v roce 2003, kdy kraj řekl, že se dopravci, s nimiž má smlouvy, musí vejít do ceny 26 korun za kilometr. ČAS Znojmo ale trval na dodržení smluv platných až do roku 2005. Kraj proto uzavřel smlouvy s jinými dopravci, kteří na nižší ceny přistoupili. ČAS Znojmo však odmítl přestat jezdit a rok a půl pak trvala paradoxní situace, kdy na několika desítkách linek jezdily ve stejných časech paralelně autobusy dvou společností.

„Měli jsme nakoupené autobusy a pětiletou smlouvu. Kdybychom okamžitě přestali jezdit, museli bychom vrátit dotace na pořízení autobusů a také by nám hrozila pokuta, že neplníme nasmlouvaný závazek veřejné služby,“ vysvětluje člen představenstva ČAS Rostislav Polách. Situaci komplikoval i fakt, že kraj neodebral znojemské firmě licenci k provozování dopravy a ta podle zákona musela jezdit pod hrozbou vysokých sankcí.

Dopravní firma ale následně uspěla i u ombudsmana. „Nedostatek peněz se nemůže stát záminkou pro to, aby kraj odmítal hradit dopravcům, s nimiž sjednal závazek veřejné služby, prokazatelnou ztrátu,“ řekl již předloni.

Kraj je ale přesvědčen, že vše bylo v pořádku. „Noví dopravci vzešli z regulérních soutěží,“ říká jihomoravský radní pro oblast dopravy Jaroslav Pospíšil. A tomu, že by tuzemské soudy či Evropská komise daly definitivně zapravdu ČAS Znojmo, nevěří.

„Dokážu si představit, že prohrajeme, jedině když bude komise uvažovat stejným způsobem, jako když byl uznán nevinným pan Doležel v kauze pět na stole v českých,“ říká radní Pospíšil.

Nejsou osamoceni

Tento případ přitom není jediný, kdy se komise zabývá stížností českého dopravce na kraj. Na stole má i spor Dopravního podniku Ústeckého kraje, jehož válka s krajským úřadem dokonce znamenala kolaps dopravy na Ústecku.

„Podali jsme stížnost Evropské komisi již v roce 2004. Ta si vyžádala doplňující podklady, ale oficiální šetření ještě nezahájila,“ říká mluvčí dopravce Marek Ženkl.

Za problémy stojí skutečnost, že náš silniční zákon neodpovídá evropské legislativě. Směšuje různé formy zajišťování dopravní obslužnosti – závazek veřejné služby a smlouvu na veřejné služby. Výsledkem je dopravcům upírané zákonné právo na pokrytí prokazatelné ztráty.