Zatím je ve skle, plastu nebo krabici. Teď míří jihomoravské víno také do plechovky, jak je běžné u limonády nebo piva. „Ve světě už to funguje řadu let, i ve Francii, Spojených státech nebo Austrálii. Tam jsou to často bestsellery. U nás jsme v tomto dost konzervativní," řekla Deníku Rovnost Jana Drozdová ze Znojma, spoluautorka projektu Vi Wine, který vytvořila spolu s Evou Reslerovou a svým přítelem.
Právě Reslerová ostatní inspirovala. Na výletě ve Španělsku přemýšlela, jak si vzít víno s sebou na cestu. A plechovka byla ideální varianta. „Je skladná, rychle vychladitelná a má optimální velikost. Hlavně je to podle nás obal budoucnosti, protože je také výborně recyklovatelná," vyjmenovala plusy Drozdová.
Příprava projektu zabrala trojici půl roku. Zájemci si už nyní mohou plechovky vína o objemu dvou decilitrů předobjednávat v jejich e-shopu. Právě tam chtějí produkt lidem nabízet.
Cílit hodlají především na mladé. „Jde nám hlavně o kvalitu. Nechceme víno v plechovce dostat mezi masy. Vyrábíme prémiový produkt v prémiovém obalu. Na výrobu je to složitější než lahvování. Předpokládáme, že prodejní cena plechovky se bude pohybovat okolo padesáti korun. To odpovídá dvěma decím vína v restauraci. Mnohdy stojí i více," srovnávala Drozdová.
Mezi jihomoravskými vinaři ale zatím budí plechovkový obal spíše rozpaky. „Když se přecházelo u určitých vín z korkového na šroubové uzávěry, taky z toho bylo pozdvižení. V Itálii se část vína v plechovkách prodává, v Austrálii mám za to, že v nich dokonce končí osmina vín. Mladí to mají rádi. Vývoj nezastavíme," reagoval obchodní ředitel firmy Víno Sýkora z Čejkovic na Hodonínsku Pavel Sýkora.
„My, menší vinaři, do toho ale teď peníze sypat nebudeme," dodal však vzápětí.
Skeptický je k vínu v plechovce ředitel pro marketing a strategii v Château Valtice David Šťastný. „Víme, že ten obal existuje, ale pro naše tradiční vinařství to určitě není příklad, který bychom chtěli následovat. Myslíme si, že víno patří do skla. Nové obaly jako plech tolik nepodporujeme," oznámil Šťastný.
Jako nepřirozené to přijde také některým zákazníkům. Například Jaroslavu Švendovi z Velkých Bílovic na Břeclavsku. „Preferuju lahvové víno. Moc neuznávám ani plast, ani krabici, natož ještě plech. Ani pivo v plechovce není zrovna dvakrát dobré," míní Švenda.
Komu se napak nápad líbí, může projekt podpořit také penězi, a to na webu startovac.cz. Jeho tvůrci ho plánují spustit v srpnu. Předjednané už mají i dodavatele vína. Konkrétnější však zatím být nechtěli.