Pokud si starý člověk zapomene vzít důležité léky, připomene mu to zprávou na mobil speciální aplikace. Umí také informovat třeba vnoučata, aby měla přehled o pravidelném dávkování léčiv pro své prarodiče. I tato novinka vznikla díky práci Jihomoravského inovačního centra. Podpořilo totiž jejího výrobce, společnost Pillmo. „Pomáháme lidem s podnikatelskými nápady, aby se mohli dále rozvíjet. Nezáleží na tom, zda jde o studenty nebo zkušené podnikatele, důležitá je jejich myšlenka," zdůraznil ředitel centra Jiří Hudeček.

Jihomoravský kraj a Brno začaly v roce 2001 s podporou takzvaného inovativního podnikání. To spočívá v podpoře nových nápadů při řízení firem, které mají zvýšit konkurenceschopnost celé jižní Moravy. O dva roky později vzniklo Jihomoravské inovační centrum, které za dobu svého fungování pomohlo více než dvěma stovkám společností. „Chyběla zde organizace, která by podporu inovačního podnikání řídila. Nyní se náš tým skládá z dvaačtyřiceti zaměstnanců. Postupně služby pro technologické firmy rozšiřujeme," řekl Hudeček.

Důležitá role

Podle ředitele Regionální hospodářské komory v Brně Čeňka Absolona má centrum na jižní Moravě velice důležitou roli. „Kdyby nebylo prospěšné, nepodporoval by ho kraj ani město," prohlásil Absolon.

Aktuálně centrum pomáhá více než třiceti firmám. Dalších sedmdesát využívá pro své podnikání jeho prostory. Spolupracuje například s firmou Camvision, která zpracovává videa sportovních zápasů a ty dál rozebírá.Pro zvětšení klikněte.

Součást centra jsou tři technologické inkubátory za 650 milionů korun. Jsou to místnosti a laboratoře pro začínající firmy. Zřizují je Jihomoravský kraj, Brno a čtyři největší brněnské vysoké školy: Masarykova a Mendelova univerzita, Veterinární a farmaceutická univerzita a Vysoké učení technické. Platí je pouze kraj a město.

Rozpočet centra je téměř šedesát milionů korun ročně. „Přispíváme polovinou. Studentům vysokých škol centrum nabízí zázemí pro budoucí podnikání a možnost získat část peněz na zajímavé projekty," uvedl jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Centrum vydělává na pronajímání prostor a výzkumných projektů. „Na svůj provoz si dokážeme skoro z poloviny vydělat sami. Chceme, aby to v budoucnu bylo ještě víc," nastínil ředitel centra Hudeček.

Levnější tisk

Mezi nejznámější společnosti začínající v centru patří firma Y Soft Corporation. Zabývá se vývojem softwaru, který zlevní a zjednoduší provoz kancelářských tiskáren. Její program už využívá přes osm tisíc organizací ve více než sto zemích světa.

Inovační centrum pomohlo rozjet také podnikání firmy Skypicker zabývající se vyhledáváním levných letenek na internetu. Společnost se neustále zvětšuje. Za rok 2015 se rozrostla na desetinásobek. Její hodnota je čtvrt miliardy korun.

Organizace se podílela také na startu společnosti GINA Software vyrábějící program pro koordinaci záchranářů, hasičů a policistů v akci. Díky němu dorazí k nehodám až o třetinu času rychleji. Produkt už dřív pomáhal například při katastrofách na Haiti v roce 2010 a havárii jaderné elektrárny Fukušima v Japonsku o rok později. „Centrum nám v začátcích poskytlo cenné kontakty a poradilo, jak prorazit na trhu," sdělil manažer Matúš Jankovič.

Ne všem podnikatelům ale spolupráce s organizací vyhovovala. „Bohužel se nám dostalo pouze několik nepodložených slibů a zahlcení administrativou," podotkl například Petr Hudeček z firmy BagoBago ze Sudoměřic na Hodonínsku.

Podnikatel Hudeček: S podnikáním jsme už měli zkušenosti

Sudoměřice - Když měl zlomenou nohu, při procházkách si potřeboval občas sednout. Neměl kde. Vymyslel tak batoh, který v sobě ukrývá stoličku. Spolu se svými třemi syny založil Petr Hudeček v Sudoměřicích na Hodonínsku firmu. Ta krátce spolupracovala i s Jihomoravským inovačním centrem. „Bylo to asi před dvěma nebo třemi lety. Nemělo to dlouhého trvání. V dané době a situaci jsme neviděli spolupráci jako oboustranně výhodnou," upozorňuje.

Proč vás centrum zklamalo?

V době, kdy jsme se v něm pohybovali, jsme nepotřebovali designéra, ani technika nebo mentora, který by nás učil základy podnikání. Měli jsme s ním už nějaké zkušenosti. Co jsme potřebovali, byly aktivní kroky pro růst firmy. Bohužel jsme dostali pouze několik nepodložených slibů a zahlcující administrativu.

Pro jaký okruh firem můžete naopak centrum doporučit?

Myslíme, že pro začínající podnikatele, kteří mají skvělý nápad, ale téměř žádné zkušenosti. Měli jsme také pocit, že záleží i na oblasti podnikání. Ze společných setkání nám připadalo, že v centru nemají zkušenosti s textilním spotřebním zbožím.

Právě tím se ale zabýváte. Čím je konstrukce vašeho batohu BagoBago tak revoluční?

V elegantním zabudování rozkládací stoličky uvnitř batohu. Jak jsme zjistili, existovaly už i dříve rybářské batohy. Měly ale stoličku připevněnou z venku. To nám přišlo jako nehezká a nediskrétní varianta. Chtěli jsme, aby sedací batoh na první pohled vypadal jako ten klasický. A to se nám myslím povedlo.

Když se podíváte na léta vašeho podnikání, kam jste se posunuli? Změnila se nějak původní konstrukce batohu?

Snažíme se BagoBago neustále zlepšovat. Ve skutečnosti nás současné řešení brzdí. Letos proto chceme přijít s novou verzí zaměřenou převážně na městské nošení. Měla by mít více designový vzhled, lepší úložný prostor a pohodlnější sezení. Nezastavili jsme se ale ani tam. Už máme hotovou také discgolfovou verzi, jen čeká na předvedení světu.

DAVID VONDRA
JIŘÍ KOSÍK