Místo dvou rohlíků si teď k snídani kupuje jeden. Peníze si majitel malé textilní firmy z Troubska u Brna Jan Kunovský neukládá na účet, ale do trezoru. Nedůvěra k bankám, propouštění a utahování opasků, které zavinila světová hospodářská krize, už dorazily i na jižní Moravu.

Nejvýrazněji škodí firmám, které vyvážejí zboží do západoevropských zemí. Problémy mají především stavitelské a strojírenské společnosti, ale také textilní průmysl. „Na krizi jsme reagovali rychle. Už začátkem září jsme propustili asi osmdesát dočasných zaměstnanců. Zastavili jsme výdaje na školení a služební cesty. Největší propad jsme měli v září,“ uvedla Olga Nešporová ze strojírenské firmy Norgren. Tato společnost z Modřic na Brněnsku dodává ventily a pneumatické válce většinou do Německa.

Problémy vývozců

Právě vývozci do zemí Evropské unie budou mít podle ekonomů největší problémy. „Česká ekonomika je orientovaná na vývoz a proto ji výrazně ovlivní problémy významných světových ekonomik. A to hlavně ekonomiky německé, která je naším největším obchodním partnerem a která má nakročeno k recesi,“ tvrdí finanční analytik Michal Ruml. Podle něj budou zahraniční podniky zadávat méně zakázek a snažit se tlačit jejich ceny dolů. To potvrdil i mluvčí brněnské pobočky továrny Daikin Petr Havlík. „Pokles poptávky ze západní Evropy je mezi patnácti až dvaceti procenty,“ uvedl Havlík.

Výrazné problémy mají firmy napojené na automobilový průmysl. Břeclavský Gumotex, který vyrábí sluneční clony do Škodovek, už na začátku roku propustil sto padesát lidí. „A teď musíme na týden přerušit práci, protože Škoda prodává méně aut a výrobu taky přeruší. Nemá cenu vyrábět na sklad,“ uvedl vedoucí ředitelské kanceláře Gumotexu Josef Horníček.

Propouštění brzy čeká i zaměstnance firmy Apos z Blanska, která do aut dodává baterie a akumulátory. Sdružení automobilového průmyslu už včera požádalo vládu, aby na dopady krize urychleně reagovala. „Pomohlo by zastavení schvalování zákonů, které omezují výfukové zplodiny a jízdy kamionů,“ uvedla mluvčí Českomoravské konfederace odborových svazů Jana Kašparová.

Problém mají také strojírny. „Více než polovinu naší výroby vyvážíme do západní Evropy. Máme asi o patnáct procent objednávek méně. Ochota investovat a nakupovat stroje a zařízení v současné krizi klesla,“ řekl obchodní ředitel Znojemských strojíren Antonín Straka.

Za útlum textilního průmyslu sice nemůže hospodářský propad z letošního září, současná situace jim však život ještě více znepříjemňuje. „My jsme krizí zasaženi stále. Teď si však budeme navíc dělat zásoby, abychom vydrželi do jara. A šetřit na všech frontách,“ poznamenal Kunovský, který se teď bojí dávat si peníze do banky. Propouštět však nebude.

Reality: stagnace

Krize ohrožuje i developery a stagnuje trh s realitami. „I když je poptávka stále vysoká, banky zpřísňují podmínky pro hypotéky a omezují přísun peněz,“ dodal realitní makléř Michal Nesrsta.

Celosvětovou krizi načaly již před rokem problémy na americkém hypotečním trhu, naplno vypukla letos v září. Z pěti největších investičních bank v USA přežily s problémy pouze dvě. Zkrachovala největší americká spořitelna Washington Mutual a největší pojišťovnu světa AIG musela zachránit americká vláda, která je teď jejím většinovým vlastníkem.

Analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský říká, že jih Moravy i Českou republiku postihla světová hospodářská krize méně, než jiné země západní Evropy: Některé věci můžou být pro lidi dokonce levnější

Brno - I když se lidé v současné hospodářské krizi bojí propouštění, podle analytika společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského může ekonomická stagnace někomu i pomoci. „Mohou klesat ceny některých výrobků,“ říká Moravanský v rozhovoru pro brněnský Deník Rovnost. Krize podle něj českou ekonomiku nezastavila, přesto výrazně zpomalila její růst.
Jsou už na jižní Moravě patrné následky světové hospodářské krize?
Musíme odlišovat finanční krizi, to znamená problémy bank, a hospodářský útlum. Jižní Moravy se týkají právě hospodářské problémy, které z finanční krize vycházejí. Například útlum růstu ekonomiky.
A mají už jihomoravské firmy nějaké problémy?
Žádná větší jihomoravská firma zatím bankrot v souvislosti s krizí neohlásila. Podniky ale mohou mít méně zakázek. A banky, které jsou teď opatrnější, jim nemusejí poskytovat tolik peněz.
Jak na tyto okolnosti firmy reagují?
Očekávají nižší poptávku a proto například omezují výrobu nebo hledají úspory ve výdajích. Mohou ale třeba i propouštět.
S čím mají lidé a firmy počítat v příštích měsících?
Vypadá to, že se problémy ve světovém bankovnictví podařilo stabilizovat. Otázka je, do jaké míry se tyto problémy projeví v reálné ekonomice. Pokud jde o Jihomoravský kraj, je jasné, že se mu hospodářské problémy nevyhnou. Měly by však být menší než například v zemích západní Evropy. Ekonomický růst se tady nezastaví, jen zpomalí.
Jaký vliv bude na mít ekonomiku oslabující koruna?
Slabší koruna znamená více peněz za vyvezené výrobky. To může firmám do určité míry nahradit jejich ztráty z menšího objemu vývozu.
Které podniky mohou trpět nejvíce?
Ty, které své výrobky vyváží, hlavně do Německa a dalších zemí Evropské unie. V první řadě půjde o průmyslové podniky, například dodavatele pro automobilový průmysl. Problémy se ale mohou objevit například i ve stavebnictví. Dalším kritickým oborem je textilní průmysl.
Víte o konkrétních podnicích a firmách, které už krizi řeší?
Nemám žádné informace, že by byla v kraji firma, které by kvůli současným problémům šlo o holou existenci.
Které konkrétní firmy tedy mohou mít problémy?
Obecně se tyto problémy mohou týkat takových firem jako například Siemens, ABB, Alstom, Honeywell, Zetor nebo Královopolská. Působí celosvětově a mohou se jich dotknout úsporná opatření odjinud. Pokud však bude krize velká, pak zřejmě neexistuje odvětví, které by problémům uniklo.
Jak tyto problémy postihnou každodenní život lidí?
Možná to bude překvapivé, ale kromě špatných věcí jako možné propouštění či omezování růstu platů mohou lidé očekávat do jisté míry i snižování svých výdajů. Mohou klesnout ceny benzínu, plynu nebo zemědělských výrobků. Pokles očekávám také na trhu s domy a byty. A sníží se i ceny automobilů.