Rozkaz zněl jasně: dojeď se zbožím do Francie. Původně klidnou cestu ale zkomplikovala policejní kontrola a pokuta. Ne za rychlou jízdu ani za porušení jiných dopravních předpisů. Řidič vydělával málo a podle nového zákona za to od července ve Francii přijde o peníze. Musí totiž mít alespoň tamní minimální mzdu.

Patrně první českou obětí nové normy se stal před pár týdny řidič z Uherského Hradiště. Sankci za něj zaplatila firma. „Zatím víme o asi patnácti případech," uvedl před časem generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Aby zahraniční řidiči ve Francii doložili splnění tamních podmínek, musí mít s sebou řadu dokumentů. „Jsou to osobní údaje o řidiči i zaměstnavateli, podrobnosti o mzdě, cestovních náhradách, stravném, ale také pracovní smlouva a případně i kolektivní. To vše ve francouzštině. Navíc musí mít jeho zaměstnavatel ve Francii svého zástupce," vyjmenoval mluvčí sdružení Martin Felix.

Jihomoravští autodopravci, které redakce Brněnského deníku Rovnost oslovila, se zatím se situací seznamují. Jejich řidiči pokuty nedostali. „Právě do Francie jezdíme často a stále zjišťujeme, na koho se budeme moci obrátit a jak se s novinkou popasovat," sdělil jednatel EP Transport Brno Petr Havíř.

Podle Petra Šťastného, generálního ředitele přepravce Moss Logistics, je nový zákon diskriminující. „Znevýhodňuje nefrancouzské zaměstnavatele a není v souladu ani s evropským právem. Nyní se jím zabývá Evropská komise," okomentoval Šťastný.

Za pravdu mu dává také Filip Křepelka z Právnické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. „Zákon rozhodně není v souladu s principy volného trhu, budou ho řešit unijní instituce. Podobné případy se staly už dříve, například v devadesátých letech mířily zákony proti zahraničním dělníkům ve stavebnictví," řekl Křepelka.

Tehdy Evropská unie vše vyřešila kompromisem, kdy pro zahraniční pracovníky platila pravidla podle doby, kterou stráví na území jiného státu. „Dnešní problém je ale jiný, týká se řidičů, kteří státy jen projíždějí," upozornil Křepelka.

Generální ředitel Šťastný se domnívá, že pokud by v každém státě, kam řidiči s kamiony jezdí, museli splňovat jiné podmínky, zavalila by je administrativa. „Museli bychom pak naše služby zdražit," doplnil.

Určitý prostor pro zvýšení cen ale u kamionové přepravy podle analytika společnosti Cyrrus Jiřího Šimary je. „Navíc například mzdy řidičů mají jen malý podíl na celkové ceně za přepravu," sdělil Šimara.

Podobný zákon jako Francie přijalo i Německo. Oba nemají dopad jen na řidiče kamionů. Řídit se jimi musí také například posádky dopravce RegioJet. „Dokud nerozhodne Evropský soud, budeme pokračovat v dodržování českých zákonů. Zatím jsme na problémy nenarazili," řekl mluvčí Aleš Ondrůj.

Pokud by i Německo začalo vymáhat platnost zákona o minimální mzdě, může to být pro české firmy problém. „Máme analýzu, podle které to může ohrozit deset až třicet procent českých dopravních firem," řekl tajemník Hromíř. Do Německa přitom míří nejvíce českého zboží.