Už v sobotu se mohli milovníci lodí vypravit na vyhlídkovou plavbu po vranovské přehradě na lodích Valentina nebo Viktorie. Brzy se k nim ale připojí i hydrobus Dyje podnikatele Martina Balíka.

Podle stávajících provozovatelů lodní dopravy se ale tři lodě na Vranovsku neuživí. Proto přemýšlí o tom, že jednu ze svých dvou lodí převezou na Brněnskou přehradu.

Zatím ale bude jak Valentina, tak Viktorie brázdit vody přehrady u Vranova nad Dyjí. Na hodinové i dvouhodinové vyhlídkové plavby mohli lidé vyrazit poprvé v sobotu.

„Když bude zájem, chtěli bychom plavby pořádat každý víkend. Vše záleží na tom, kolik se sejde lidí. Podrobnosti o vyhlídkových plavbách si mohou zájemci přečíst na našich internetových stránkách,“ informoval provozovatel lodní dopravy Dalibor Dufek.

Dodal, že letošní ceník zůstává stejný jako vloni. „To znamená, že za dvouhodinovou plavbu zaplatí dospělý člověk sto šedesát korun, za hodinu o šedesát korun méně,“ přiblížil Dufek.

Loňská sezona byla pro jeho firmu spíše službou zákazníkům než podnikáním. „Pocítili jsme, že ve Vranově nad Dyjí opravovali průtah. Měli jsme méně cestujících. Na příští rok jsou zase naplánované opravy přehradní hráze. Vím, že další roky bez zisku by byly pro společnost špatné. Chtěli jsme stavět novou loď, ale od tohoto záměru zřejmě upustíme. Uvažujeme navíc o tom, že bychom jednu loď přesunuli na Brněnskou přehradu. Máme vytipovaná místa, kde bychom chtěli kotvit. Vše je zatím ve fázi jednání,“ nastínil Dufek.

Málo pasažérů

Cestujících na Vranově není podle něj tolik, aby jejich přeprava uživila dvě plavební společnosti se třemi loděmi. „Vranovská přehrada není malá svou rozlohou, ale počtem návštěvníků. Dvě společnosti se tady v žádném případě neuživí. O Brněnské přehradě jsme uvažovali dávno předtím, než začalo být aktuální zahájení plavby Balíkova hydrobusu,“ doplnil provozovatel Vranovské lodní dopravy.

Martin Balík neměl dosud vyřešené, kde bude jeho loď kotvit. Potřeboval si tudíž pronajmout pozemky od Povodí Moravy či jiného subjektu.

„Čekal jsem na nájemní smlouvu s Povodím Moravy. Ta je nyní již připravená k podpisu. Myslím, že nebude problém začít vozit cestující po přehradě již od května, hlavní sezona bude samozřejmě o letních prázdninách. Loď je v dobrém technickém stavu a vždy byla provozuschopná,“ poznamenal Balík.

Zástupci Povodí smlouvu v tuto chvíli již podepsali. „Nyní čekáme pouze na podpis pana Balíka. V nájemní smlouvě jsme specifikovali zejména pět míst, kde bude jeho loď kotvit. Většinou bude kopírovat stávající kotviště, jen hydrobus Dyje zastaví o sto metrů dál nebo blíž,“ popsala tisková mluvčí Povodí Moravy Veronika Slámová.

Loď z Maďarska

Rozpaky nad skutečností, že vranovskou přehradu budou zřejmě křižovat tři lodě, neskrývá provozovatel stávající dopravy.

„Měli jsme dříve v plánu obnovit podobnou loď, jako vlastní pan Balík. Úřady nám to zakázali. Proto jsme opravili Valentinu a postavili druhou, novou loď,“ poznamenal Dufek.

Balíkova šestadvacetimetrová loď z Maďarska parkovala od srpna 2010 v Lesné, protože ji kvůli absenci nutných dokladů nepustili na vodu úředníci ani policie. Na hladinu se tak dostala až v dubnu loňského roku. Od té doby až dosud sháněl její majitel chybějící doklady.